Rakentajien työttömyys nousi yli 20 prosenttiin

Rakentajien työttömyys nousi helmikuun aikana jo yli 20 prosenttiin. Työttömyyspäivärahaa sai helmikuussa 12112 Rakennusalan työttömyyskassan jäsentä eli 1200 enemmän kuin edelliskuussa.

Rakentajien työttömyys on noussut ripeästi talven aikana ja suurimmat työttömyyslukemat nähdäänkin vielä kuluvan maaliskuun aikana. Helmikuussa työttömänä oli 20,6 % rakentajista eli 2,4 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuosi sitten. Kyse ei siis ole enää normaalista kausivaihtelusta vaan rakentamisen selkeästä vähenemisestä.

Pahimmin työttömyys koettelee jälleen Lapin ja Kainuun rakentajia. Lapissa työttömänä olo 30,8 % ja Kainuussa 33,9 % kassan jäsenistä. Työttömyys on vähäisintä Uudellamaalla, jonka rakentajista on 12,8 % vailla työtä.

Työttömyys on lähtenyt ripeään nousuun myös elementtejä valmistavassa betoniteollisuudessa, jossa mentiin vielä edelliskuukautena reilussa 13 prosentin työttömyydessä. Helmikuussa päädyttiin jo 16,3 prosenttiin eli elementtikysyntä on ollut hiljaisempaa.

Paras työllisyystilanne on edelleen putkialan ammattilaisilla, joiden työttömyys on vain 10 prosenttia.

Helmikuun työttömyysluvut:

tilannekatsaus koko maa