Rakennusliitto valmis liittokohtaisiin sopimuksiin

Rakennusliitto on valtuustonsa mukaan valmis liittokohtaisiin työehtosopimusneuvotteluihin myös seuraavalla kierroksella. Helsingissä koolla ollut valtuusto korosti, että liittokohtaisilla voidaan ratkaista alakohtaisia asioita. Sen sijaan nollaratkaisuun rakentajat eivät tule valtuuston mukaan suostumaan.

Valtuuston mukaan taloustaantumaa ei pitäisi nyt syventää omilla toimilla.

”Euroopan ja Suomen talousvaikeudet eivät ole vielä loppuneet. Meillä on kuitenkin mahdollisuus parantuvaan työllisyyskehitykseen, jos maan hallituksella on malttia olla hirttäytymättä hallitusohjelmaansa. Budjettikiristykset heikentävät koko maan taloutta ja lisäävät selvästi työttömyyttä”, korosti valtuusto.

Työuraneuvotteluista Rakennusliiton valtuusto muistuttaa, että neuvottelujen aikataulu on sovittu jo vuosi sitten tehdyllä työuraratkaisulla. Eläkejärjestelmän muutokset tulevat voimaan vuonna 2017. Niiden tarkoitus on pidentää työuria. Uudistuksessa on otettava huomioon ruumiillisesti raskaiden alojen työntekijöiden asema, eivätkä rakentajat hyväksy eläkeiän nostoa.

Valtuusto vaatii päättäjiä valmistelemaan lain, jonka mukaan alipalkan maksamisesta säädetään rangaistus.

Rakentajien mielestä työttömien asiointia viranomaisten kanssa on vaikeutettu nyt liian paljon. Kaikilla työttömillä ei ole mahdollisuutta verkkoyhteyksiin tai älypuhelimiin, joiden tulisi nyt olla ensisijaisia asioinnissa. Myös henkilökohtaista palvelua tarvitaan ja sitä tulisi jopa parantaa.

Rakennusliiton ylimääräinen valtuusto oli kutsuttu koolle käsittelemään lähinnä organisaationsa uudistamista. Valtuusto hyväksyi yksimielisesti asiaa valmistelleen työryhmän ehdotukset osastojen uudistustyöstä. Muilta osin valtuusto kehotti työryhmää jatkamaan valmistelua. Organisaation uudistamisesta päättää liiton seuraava liittokokous kesäkuussa 2015.