Yhteistyötä ja uusia näkemyksiä

Rakentaja-lehti 28.4.2023

Aktiivinen tekijä pääsee jo nuorena luottamushenkilöksi. Luottamuspesti  tuo vastuuta, mutta samalla oppii uusia asioita.

– Koulusta valmistuvat asentajat eivät ymmärrä lukea tessiä, enkä ihmettele sitä, Ilja Toivainen sanoo.

Uudenmaan Lvi-Talo Oy:n pääluottamusmies, putkiasentaja Ilja Toivainen on tehnyt urakalla remonttia Pasilassa noin kuukauden verran.

– Tässä on vielä vajaan kuukauden työtunnit tekemättä, Toivainen kertoo.

LVI-alan urakkatyö on Toivaisen mukaan valitettavasti vähentynyt viime vuosina.

– Työnantajat teettävät herkemmin tuntitöitä, eivätkä nuoret asentajat pääse helposti urakkatöihin mukaan, Toivainen arvioi.

Toivaisen työuralla urakanteko on lisääntynyt ammattitaidon kasvaessa. Hyvin pohjustetussa saneerauskohteessakin urakalla pääsee paremmille ansioille.

– Nykyinen kohde oli valmiiksi hyvin purettu ja suoraviivaisen selkeä. Siinä ei tarvitse joka metrille miettiä ja ratkoa ongelmia.

Toivaiselle ongelmien ratkominen sopii hyvin ja monesti työnantaja antaa Toivaisen tehdä ne työmaat, joissa on enemmän tarvetta soveltamiselle ja hankalammille töille, vaikkapa porahaaroituksille

Toivainen on nykyään usein työmaan nokkamiehenä ja auttaa nuorempia asentajia tarvittaessa ratkomaan asennuspulmia. Luottamushenkilön titteli laskee myös yhteydenoton kynnystä.

Toivaiselle on kertynyt työkokemusta jo 13 vuoden verran. Pitkiä työsuhteita on 2; Uudenmaan Lvi-Taloon Toivainen tuli töihin kesällä 2016. Ensimmäisessä firmassa työuran alussa oli pari vanhempaa asentajaa, joille pystyi ottamaan välipuhelun ongelmatilanteissa.

Toivainen on ollut pääluottamusmiehenä puolenkymmentä vuotta. Työsuojeluvaltuutetun tehtävät tulivat viime keväänä edellisen tsv:n lähdettyä toiseen yritykseen. Luottamushenkilön valinta oli helppo, sillä muita ehdokkaita ei ollut. Uudenmaan Lvi-Talossa on reilut 30 työntekijää.

Tesseihin enemmän selkokielisyyttä

Toivainen on tyytyväinen aikaisemman tessin tuomaan muutokseen työvaatteiden pesussa. Uudenmaan Lvi-Talossa työnjohtajat hakevat työmaakäyntien yhteydessä pyykit työmailta. Ne pestään keskitetysti yrityksen tiloissa ja palautetaan työmaalle seuraavalla käynnillä.

– Olen aikaisemmin pessyt niitä kotikoneessa. Minua on huolestuttanut, miten betonipölyä ja muuta vastaavaa kulkeutuu kotiini. Välillä tuntuu siltä, että työntekijät eivät ymmärrä tes-neuvotteluissa saavutettujen etujen tärkeyttä.

Nuoret rakentajat olisikin Toivaisen mielestä hyvä tutustuttaa tessin kiemuroihin jo aikaisessa vaiheessa.

– Nuorena asentajana en tiennyt matkakorvauksista. Onneksi juttelin vanhemman asentajan kanssa, joka kertoi korvauksista, Toivainen kertoo omasta oppimisestaan.

– Koulusta valmistuvat asentajat eivät ymmärrä lukea tessiä, enkä ihmettele sitä. Tes on toki kokonaisuus, mutta siitä pitäisi keskustella enemmän asentajatasolla ja vanhempien asentajien tulisi korostaa nuoremmille mitkä tietyt ydinkohdat olisi tärkeä tietää.

Liitto tutuksi Raksanuorten kautta

– Raksanuorten toimintaa pyöritetään rakkaudesta lajiin, Atte Heikkinen kiteyttää.

ISS Palvelut Oy:n Itä-Suomen alueen kokopäiväisen työsuojeluvaltuutetun, putkiasentaja Atte Heikkisen tie ay-aktiiviksi on kulkenut Raksanuorten kautta.

– Minulle tuli tekstiviesti eräästä raksanuorten tapahtumasta. Hoksasin, että ilmoittautumiset ottaa vastaan tuttu työkaveri. Sitä kautta läksin mukaan ja tykästyin kerralla toimintaan.

Pari vuotta sitten edellinen Kainuun raksanuorten vetäjä oli luopumassa pestistään. Heikkistä pyydettiin työn jatkajaksi.

– Suostuin saman tien ja lähdin järjestämään ensimmäistä tapahtumaani. Se oli keilausilta Kajaanissa. Sillä kertaa kaikki osallistujat olivat uusia ja sain positiivista palautetta tapahtumasta.

Keilausturnauksen jatkoksi Heikkinen perusti Kainuun raksanuorille Whatsapp-ryhmän, jonka kautta kerrotaan niin paikallisista kuin valtakunnallista tapahtumista. Pikaviestiringissä on reilut parikymmentä nuorta. Kaikki halukkaat pääsevät mukaan

– Minulle voi ehdottaa Whatsapissa tapahtumien järjestämistä. Toiveissa on ollut pakohuonetapahtumaa, mökkeilyä, paint ballia ja erityisen suosittua on ollut keilaus. Nyt suunnittelemme Megazone-retkeä Vuokattiin.

Raksanuoret järjestävät tapahtumia yhteistyössä muiden alueaktiivien kanssa. Kainuusta on käyty äskettäin Joensuussa yhteisessä paint ball -tapahtumassa.

– Raksanuorissa tutustuu uusiin ihmisiin ja samalla syntyy hyviä yhteistyöverkostoja. Myös pienemmiltä paikkakunnilta on löytynyt aktiivisia nuorisojäseniä.

Tällä hetkellä raksanuorten toiminta on hyvin pitkälle nuorten oman aktiivisuuden varassa. Nuorisotyön asiantuntija Karri Korpi keskustoimistolta sekä toimitsijat auttavat tarvittaessa isompien tapahtumien järjestämisessä ja ilmoittelussa.

Heikkinen valittiin Rakennusliiton valtakunnallisesta nuorisotoiminnasta vastaavan nuorisotyöryhmän jäseneksi juuri koronapandemian aattona 2021.

– Koronan jälkeen toiminta virkistyi nopeasti.

Heikkinen ei päässyt Raksanuorten ja PamNuorten viikonlopputapahtumaan Tahkolle 21.–23. huhtikuuta, sillä samaan aikaan oli Rakennusliiton vaikuttajakurssin Kööpenhaminan opintomatka.

Heikkinen on valmistunut Kajaanissa putkiasentajaksi vuonna 2009. Ennen armeijaa Heikkinen oli jo kertaalleen ISS:n leivissä. Varusmiespalveluksen jälkeen Heikkinen teki töitä toisessa yrityksessä, mutta palkanmaksaja vaihtui, kun vakituinen lv-asentajan paikka avautui ISS Palveluissa vuonna 2013. Kokopäiväiseksi alueelliseksi työsuojeluvaltuutetuksi Heikkinen valittiin kesäkuussa 2021.

Kasvava firma, uudet luotot

– Meillä on linjattu, että imurien tulee olla työmailla suodatusluokaltaan H-tasoisia, JM Suomen työsuojeluvaltuutettu Joona Suntio toteaa.

JM Suomi Oy:n työsuojeluvaltuutettu, kirvesmies Joona Suntio on tullut yritykseen töihin tammikuussa 2022.

– Meillä ei aikaisemmin ole ollut työsuojeluvaltuutettua. Tämä on nopeasti kasvava firma Suomessa ja omia työntekijöitä on palkattu vasta viime aikoina.

Suntio työskentelee Espoon Puustellinkallion työmaalla. Siellä on noin puolet JM Suomen omista työntekijöistä eli tusinan verran.

– Meillä on tällä työmaalla oma 7-henkinen runkoryhmä urakoimassa.

Työmaan kokonaisuusvahvuus on 60–70 työntekijän ja toimihenkilöä työmaatilanteen mukaan vaihdellen. Puustellinkallio on harvinaisen iso kohde yhdelle rakennusyritykselle.

– Tässä riittää töitä useammaksi vuodeksi. Seuraavaa tornitaloa aloitellaan juuri. Mäntylänhuippu-talo on melkein runkovalmiina.

Työmaiden yhteysmiehiä ja työsuojeluvaltuutettuja pyritään valitsemaan kaikille työmaille. Suntion mukaan työsuojelun kehittäminen sujuu työnantajan kanssa hyvässä hengessä. Suntion valinta yrityksen työsuojeluvaltuutetuksi oli helppo prosessi, sillä muita halukkaita ei ilmaantunut. JM Suomen luottamusmies on myös tuore mies pestissään, sillä Veikko Strelnikov valittiin tehtävään loppusyksystä.

– Olin edellisessä työpaikassani yhden työmaan yhteysmies ja työsuojeluvaltuutettu, Suntio kertoo aikaisemmasta kokemuksestaan.

Ensimmäisellä luottamushenkilökierroksella korona vaikeutti asioita, sillä liiton kurssit olivat pakollisella tauolla.

– Jouduin selvittelemään ja lueskelemaan paljon itsekseni. Aluetoimitsijalle soittamalla olen saanut tarvitsemani vastaukset.

Työsuojelukurssille Suntio pääsi lopulta viime marraskuussa. Lainsäädännön läpikäynnistä oli suurin hyöty kurssilaiselle.

–  Kurssilla oli myös hyvää keskustelua ja oli kiinnostavaa kuulla muiden kokemuksia.

Tämän hetken tärkein keskustelu työnantajan kanssa on työterveyshuoltosopimuksen uudistaminen.

– Meillä on laaja työterveyshuolto. Se kattaa erikoissairaanhoidon, fysioterapian ja psykiatriset palvelut. Työnantaja halusi muun muassa hyvän työterveystiimin sekä lisätä ennaltaehkäiseviä ja työkykyä tukevia palveluita.

Työsuojeluvaltuutetun tehtäviin saa työaikaa tarpeen mukaan. Jatkossa Suntio aikoo käyttää enemmän aikaa muilla yrityksen työmailla kiertämiseen.

– Tässä hommassa kehittyy koko ajan. Uusia pikkuasioita tulee koko ajan vastaan.

Teksti ja kuvat: Jukka Nissinen