Takaisin

Yhdessä vihdoinkin

Rakentaja-lehti 6.5.2022

Torninosturinkuljettajat tapasivat porukalla ensimmäistä kertaa 3 vuoteen.

Kolmen vuoden tauon jälkeen oli mukavaa nähdä taas tuttuja naamoja.

Kauppakeskus Triplassa Helsingin Pasilassa sijaitsevan Sokos-hotellin kokoustilassa kävi iloinen puheensorina, kun vähän päälle 60 torninosturinkuljettajaa tapasi toisiaan ensimmäistä kertaa koronapandemian jälkeen. Vaikka aivan samanlaisiin osallistujamääriin ei päästy kuin ennen kulkutautia, oli tunnelma selvästi toiveikas ja yhteistä tekemistä oli kaivattu.

Tilaisuuden alussa tehtiin viestikapulan siirto; pitkään torninosturinkuljettajien asioita hoitanut Tapio Jääskeläinen siirtyy taka-alalle ja vastuu siirtyy nyt kahdelle liiton tes-toimitsijalle, Toni Malmströmille ja Jarmo Järviselle.

– Oli kiva nähdä kollegoita pitkästä aikaa, käytännössä 3 vuoden tauon jälkeen. Moni oli todella innoissaan ja kaikilla oli kauhean paljon asiaa, Helsingin osasto 6:n (Helsingin torninosturikuljettajat ja -asentajat) hallituksen puheenjohtaja Minna Simonen kommentoi tilaisuutta.

Simosen mukaan Jääskeläisen jääminen pois aiheutti pientä haikeutta, mutta onneksi tilalle saatiin kaksi uutta toimitsijaa mukaan.

Hissi jaksaa kiinnostaa

Hissillisistä torninostureista on keskusteltu kovaäänisestikin jo kymmenisen vuotta. Tähän mennessä niitä on nähty Suomessa kaksi.

– Olen ollut Ruotsissa työmaalla, jolla oli hissillinen torninosturi. Siellä se ei toiminut kunnolla, oli koko ajan esimerkiksi jäässä, eikä hissi olut toiminnassa. En tiedä, miten se toimisi pääkaupunkiseudullakaan, kun täällä pitkän aikaa jäätä, lunta ja loskaa, torninosturinkuljettaja Joona Ylilehto kommentoi.

Pasi Jarva sen sijaan oli innostuneempi asiasta.

– Työnantajille pitäisi selventää paremmin sitä, mitä hissi voisi tuoda; tehokkuutta, kun nosturista pääsisi nopeammin alas ja ylös eli taukojen pito helpottuisi ja nopeutuisi, mutta myös sairaslomia esimerkiksi polvien takia tulisi vähemmän.

Myös Minna Simonen kaipaisi hissiä.

– Pääsisi paljon helpommin käymään tauolla, tapaamassa muita työntekijöitä. On monia kuskeja, jotka eivät kiipeä alas edes ruokatauolle. Työpäivän aikana olisi hyväksi päästä jaloittelemaan useampiakin kertoja. Jäisten tikkaiden kiipeäminen on talvella yhtä tuskaa. Kiipeäminen rasittaa koko kroppaa.

Kivet kasvavat, korkeudet nousevat

Tilaisuuteen oli kutsuttu myös 2 ulkopuolista puhujaa, tuoteryhmävastaava Jani Vainionmäki Skanskalta ja Jan Wallenius YIT Kalusto Oy:stä. Vainionmäen esitys käsitteli torninostureiden tarkastuksia ja Walleniuksen nostotyön tulevaisuutta.

– Yrityksillä on hyvin erilaisia tapoja hoitaa viikkotarkastukset. Toiset tarkastuttaa ne ulkopuolisilla, toisilla tarkastuksen tekevät nosturinkuljettaja ja alamies yhdessä. Monella työmaalla ajatellaan, että kuski tuntee koneensa parhaiten, Vainionmäki totesi.

Vainionmäen mukaan on valitettavan usein tarkastus jää tekemättä, tehdään vain kynällä listaan tai jostain koneen ongelmasta perjantaina ei puhuta kenellekään, kun sen voi korjata maanantaina.

– Itsekin olen sitä menneisyydessäni tehnyt. Se ei ole niin suuri ongelma, jos työmaalla on yksi kuski ja yksi kone. Ongelmia syntyy sitten, kun tuleekin esimerkiksi vuokrakuljettaja, konetta ajetaan kahdessa vuorossa, ja kumpikin ajattelee, että toinen tarkastaa. Uskon kyllä, että te olette ammattilaisia ja teette, mitä kuuluu tehdä.

Wallenius kiinnitti kuljettajien huomiota nostotyön muuttumiseen.

– Kivet vaan kasvavat koko ajan ja rakennetaan entistä korkeampia rakennuksia. Tehdäänkö kohta Suomessakin 100-metrisiä rakennuksia? Entä 150-metrisiä? Myös sääolosuhteet ovat muuttuneet tuulisemmiksi. Moduulirakentaminen lisääntyy, Wallenius kertoi.

Walleniuksen mukaan tekoäly vaikuttaa tulevaisuuden töihin.

– Ei vielä, mutta meillä on jo ollut pilottiprojekteja YIT:ssä. Se on tulevaisuutta, mutta vaatii ensin tarvittavan datan keräämistä. Myös etäohjauksesta tulee mahdollista. Kuljettaja ajaisi Pasilasta käsin konetta, joka on Tapiolassa.

Wallenius myöntää, että etäohjauksen ongelmana on vielä viive.

– Ranskalaiset kuitenkin kehittävät tekniikkaa eteenpäin ja Israelissa joitain nostoja saa jo tehdä etäohjauksella.

Teksti ja kuva: Johanna Hellsten