Työmaiden olosuhdetarkastuksia ei voi tehdä etänä

Rakentaja-lehti 10.3.2021

Tämä kertomus on esimerkki työnantajan ihmishengistä piittaamattomasta toiminnasta rakennustyömaalla Helsingissä talvella 2021.

Kulkutie ikkunalaudalle, jolla piti seisten maalata ulkopokia.

Rakennusliittoon tuli yhteydenotto Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevalta työmaalta. Liiton toimitsijaa pyydettiin käynnille. Työmaalla oli sosiaalitilat siivottomassa kunnossa, vessoista puuttui paperit ja työturvallisuusmääräyksiä rikottiin törkeillä tavoilla. Ainakin osan aikaa työmaalta puuttui juokseva vesi.

Toimitsija pyrki työmaalle tarkastamaan tilannetta, mutta pääsy työmaalle estettiin koronaepidemiaan vedoten. Rakennusliitosta tehtiin tarkastuspyyntö aluehallintovirastoon. Kyse on suhteellisen suuresta korjausrakentamistyömaasta, jossa on töissä yli 100 työntekijää. Valtaosa työntekijöistä on ulkomaalaisia.

Yhteydenotot Rakennusliittoon työmaalta jatkuivat. Sosiaalitilat olivat edelleen surkeassa kunnossa, valaistus vaarallisessa mallissa. Putoamissuojauksissa oli pahoja puutteita, jotka olivat selkeästi lain vastaisia ja jopa hengelle vaarallisia. Työmaan yleinen siisteys oli vaarallisen huono, työmaata kuvailtiin Rakennusliitolle ”rytöläjäksi”. Myös koronatapaus oli ilmennyt. Rakennusliitosta hoputettiin avia suorittamaan tarkastus työmaalle.

Tarkastus puhelimessa

Lopulta maaliskuussa aluehallintovirastosta saatiin kirjallinen raportti suoritetusta tarkastuksesta. Tarkastus oli suoritettu asiakirjatarkastuksena puhelimen välityksellä. Haastateltu oli vastaava työnjohtaja, turvallisuuskoordinaattori ja työsuojeluvaltuutettu. Tarkastuskertomuksen mukaan suoritetussa tarkastuksessa ei ollut ilmennyt puutteita. Kertomuksessa todetaan myös, että koska tarkastus suoritettiin puhelimessa, saattoi puutteita jäädä havaitsematta.

Koronatapauksia on työmaalla sittemmin ilmennyt enemmänkin. Työntekijöille tietoa korona-altistuksista on kerrottu hyvin huonosti. Ilmapiiri työmaalla on surkea ja osa työntekijöistä pyrkii pois kyseiseltä työmaalta. Etenkin ilmapiiri suomalaisten ja ulkomaalaisten työntekijöiden välillä on huono. Ongelmille ei löydy vastuunkantajaa.

Parannustakin asioissa on sentään tapahtunut sosiaalitilojen siivouksen osalta, nykytilanteessa ne siivotaan päivittäin.

Teksti: Janne Mäkinen