Tuleeko talvella tuotetehtaille kylmää kyytiä?

Rakentaja-lehti 4.11.2022

Energian hinta ja saatavuus toki huolettavat, mutta onneksi sopeutumiskykyä ja suunnitelmia löytyy.

Talvea varjostavat monet energian hintaan ja saatavuuteen liittyvät huolet. Rakennustuoteteollisuus on energiaintensiivinen ala, jossa kuluu väkisinkin kaasua ja sähköä. Arvaamattomat sähkökatkot voivat myös aiheuttaa suurta vahinkoa tuotannolle.

Kaasuriippuvaista toimintaa

Tiilenvalmistaja Wienerberger on riippuvainen maakaasusta.

– Me käytämme tiilenpolttoon maakaasua, suurin energialasku tulee siitä. Kun Ukrainan sota alkoi, aloimme miettiä kaasun saatavuutta Venäjän osalta. Kävi selväksi, että valtaosa kaasusta oli tullut meille Baltic Connector -kaasuputken kautta ja nyt se tulee täysin sitä kautta, yrityksen toimitusjohtaja Jari Berglund kertoo.

Hän uskoo, että kaasun saatavuuden kanssa ei pitäisi tulla suuria ongelmia, mutta varma ei voi olla, sillä Saksan teollisuus käyttää sitä niin paljon.

– Hintataso on noussut jonkin verran, mutta onneksi emme maksa aivan korkeinta markkinahintaa, sillä silloin ei olisi varaa valmistaa tiiliä. Tulevaisuudessa mietimme maakaasun korvaamista biokaasulla.  Siinä olisi pienemmät hiilipäästöt, mutta se on vähän kalliimpaa. Jatkossa saatavuus lisääntyy, jolloin hinta varmaan laskee, Berglund sanoo.

Rakennusbetoni- ja elementti Oy:n toimitusjohtaja Teemu Teno kiittelee yrityksen aiemmin tehtyjä päätöksiä.

– Siirryimme 5 vuotta sitten maakaasusta nestekaasuun, jonka hinta ei ole noussut. Se on aika samalla tasolla kuin vuosi sitten.

Saint Gobain Finland Oy:llä on useita eri tuotetehtaita Suomessa, tunnetuimmat tuotteet ovat lasivilla ja betoniharkot.

– Me käytämme paljon sähköä ja lisäksi maakaasua sekä nestekaasua. Maakaasun osuus kaasusta on noin 80 prosenttia. Maakaasun hintaa tulee jämään pidemmäksi aikaa korkeammalle kuin ennen kriisiä. Putkikaasua ei nyt saa, ja nesteytetyn maakaasun hintaa nostaa sen valmistusprosessi ja rahtaus, Saint Gobain Finlandin toimitusjohtaja Olli Nikula kertoo.

Sähkökatkoilla arvattavia seurauksia

Suomessa on väläytelty mahdollisia kiertäviä sähkökatkoja ratkaisuna talven kuormitustilanteisiin.

– Seuraukset riippuvat katkon pituudesta. Lyhyempi ei haittaa, vaikka toki siitäkin syntyy lisäkustannuksia. Pidempiaikainen sähkökatko olisi ongelmallinen erityisesti lasiuunien osalta, jos lasi pääsee jähmettymään ja sen sähköjohtavuus kärsii. Uunia pitäisi ainakin päästä tyhjentämään. Jos lasiuunit joudutaan ajamaan alas kokonaan, se vie viikon ja takaisin ylösajo toisen viikon, Olli Nikula sanoo.

Wienerbergillä vaikutus tulisi suoraan tiilen laatuun.

– Sähkökatkot huolettavat. Jos sellaisia tulee, tuotanto ei mene eteenpäin ja tiilet jäisivät uuniin. Ne eivät olisi silloin ykköslaatua. Sähkösaanti on meille elinehto, ei saisi tulla stoppia, Jari Berglund kertoo.

Elementtitehtaalla sähkökatkon osuessa pahaan aikaan ehtisi betonimassa kovettua valuastioihin ja se aiheuttaisi ongelmia tuotantoon.

– Riippuu siitä, kuinka pitkiä ja kuinka yllättäviä ne olisivat. Toivotaan, että ne olisivat jollain tavalla ennakoitavia, jotta pystyisi tekemään suunnitelmia. Mylly pitäisi ainakin päästä purkamaan massasta, Teemu Teno toivoo.

Kaikilla yrityksillä on pitkäaikaiset sähkösopimukset, joten sähkön hinnan heilahtelut eivät vielä näy yhtä pahasti kuin esimerkiksi kuluttajilla, mutta nousua on tulossa.

Tuotantoa ei siirretä yöksi

Tiilitehtaalla ei aiota yrittää siirtää töitä yöksi.

– Meillä tehdään töitä 2 vuorossa tästä eteenpäinkin. Koneiden osalta mietitään sitä, että kaikki koneet eivät kävisi koko ajan, vaan niiden kanssa vuorotellaan ja pannaan osa oikeasti pois päältä, Jari Berlung kertoo.

Elementtitehtaallakaan ei mietitä yötöitä, mutta muita työaikajärjestelyjä kyllä.

– Jos esimerkiksi sähkökatkoja ajoitettaisiin suurten kulutuspiikkien mukaan eli aamu 7–10 välille, täytyy työaikoja miettiä yhdessä henkilöstön kanssa. Jos koneet eivät käy, on aika turhaa seistä niiden vieressä, Teemu Teno toteaa.

Saint Gobainin tehtaat toimivat 3 vuorossa, 7 päivänä viikossa.

– Emme voi siirtää töitä öiksi. Mutta jos tuotantoa pitää rajoittaa, voitaisiin neuvotella henkilökunnan kanssa, olisiko mahdollista tehdä rajoittaminen kalliimpien tuntien ajaksi. Ongelmana siinä on, että tällaiset suunnitelmat pitäisi tehdä yhdessä hyvissä ajoin, mutta on aika mutua ennustaa säätä ja sen myötä sähkön hintaa seuraavalle viikolla. Sähkön hinta kun vaihtelee tunti tunnilta, Olli Nikula miettii

Teksti: Johanna Hellsten, kuva: Lehtikuva