Teemu Purje: Liitossa turhaa byrokratiaa

Rakentaja-lehti 9.6.2023
Teemu Purje pitää aluejärjestöjä turhana liittobyrokratian tasona.

– Suurimmalle osalle jäsenistämme osastoilla ei ole mitään merkitystä. Meillä on valtavasti turhaa järjestötoimintaa ja byrokratiaa. Tämä setti pyörisi vähemmälläkin yhdistysmäärällä, nummelalainen kirvesmies Teemu Purje ravisteli liittokokousväkeä puhujanpöntöstä.

26-vuotias Purje oli toiseksi nuorin liittokokousedustaja, mutta jo toista kertaa mukana varsinaisessa liittokokouksessa. Aloite järjestöbyrokratian karsimisesta syntyi omista kokemuksista.

– Olen toiminut Rakennusliitossa aktiivisesti 6 vuotta. Olin aiemmin Helsingin kirvesmiesten hallituksen jäsen ja nykyisin Nummelan yleisosaston hallituksessa. Olen nähnyt niin ison osaston, joka on vanhempi kuin itsenäinen Suomi, toimintaa kuin pienen paikallisen osaston kamppailua siitä, ettei ole aktiiveja jäseniä.

Osastotoiminnassa on kuitenkin oltava mukana, sillä se on Purjeen mielestä ainoa järkevä tapa vaikuttaa liiton toimintaan liittokokousten välillä. Pienten osastojen toimintamahdollisuudet ovat kuitenkin hyvin rajalliset.

– Olin jonkin aikaa Rakennusliiton Uudenmaan aluejärjestön hallituksessa. Minulle jäi hyvin epäselväksi, miksi tällainen yhdistys on olemassa.

Purje pistäisi Muutos 2023 -työryhmän ehdotukset jatkokehittelyyn. Turhat organisaatiotasot pois ja tiedotus kuntoon, jotta liiton jäsenet tietävät missä mennään ja mitä tapahtuu. Osastojakin voidaan yhdistää, jos toiminta hiljenee.

– Liittokokous, liittovaltuusto ja Rakennusliiton hallitus on ihan toimiva konsepti ylätasolla. Jäsendemokratia toteutuu näiden avulla.

Purje valittiin liittovaltuuston jäseneksi. Liittovaltuusto käyttää liiton ylintä päätäntävaltaa liittokokousten välisinä vuosina.

Purje on myös mukana Vihdin kunnallispolitiikassa Sdp:n valtuustoryhmän ensimmäisenä varavaltuutettuna. Twitterissä Purje kommentoi niin rakennusalaa kuin päivänpolitiikkaa tiiviisti.

– Olen huomannut sen olevan hyvä alusta yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Teksti: Jukka Nissinen Kuva: Kimmo Brandt