Nuorisotoimintaan tarvitaan lisävirtaa

Rakentaja-lehti 9.6.2023
Nia Laitisen aktiivisuudelle oli heti käyttöä Savossa.

Liittokokouksen nuorimman osanottajan, 25-vuotiaan teollisuusmaalari Nia Laitisen osallistumiseen liittokokousvaaleihin oli hyvin selkeä syy.

– Haluan olla nuorena jäsenenä vaikuttamassa.

Ensi kertaa ehdolla ollut Laitinen keräsi 13. eniten ääniä Itä-Suomen vaalipiirissä. Laitista äänesti 40 rakennusliittolaista. Raksanuorten aktiivi keräsi mahdollisesti juuri nuorten äänet alueella.

– Olen ollut reilun vuoden verran aktiivisesti mukana Rakennusliiton toiminnassa. Olen nykyään Kuopion ja Siilinjärven alueen nuorisotyöryhmäläinen.

Nuorisotoiminnassa sukupolvenvaihdokset voivat joskus hiljentää alueellista toimintaa. Niin oli käynyt Kuopiossakin, mutta raksanuorten tilaisuuksiin oli heti tulijoita, kun Laitinen on ruvennut niitä järjestämään. Tieto tapahtumista leviää aivan perinteisten tekstiviestien avulla.

– Nuorisotyön elvytykseen tarvitaan aktiivisten jäsenten lisäksi aikaa toimitsijoilta, jotta he ehtivät tukea meitä järjestelyissä.

Pari viikkoa ennen liittokokousta Laitinen osallistui Tahkolla järjestettyyn raksanuorten ja Pam-nuorten yhteiseen tapahtumaan. Monet pitempään raksanuorten toiminnassa mukana ollut harmitteli tapahtumassa sitä, että raksanuorten toiminnasta on nyt hieman puhti poissa. Alueelliset erot raksanuorten toiminnassa ovat suuria

– Se liittyy varmastikin korona-aikaan. Potentiaalia toimintaan on varmasti, Laitinen arvioi.

Aikaisemmin Laitinen työskenteli rakennussiivoojana ja oli Pam-liiton jäsen.

– Opiskelin pari vuotta sitten oppisopimuksella talonrakentajaksi ja siirryin silloin Rakennusliittoon. Suurin tekijä liiton aktiiviksi ryhtymiseksi on ollut oma äitini Sanna Laitinen, joka on toiminut pitkään luottamushenkilönä rakennusalalla.

Sanna Laitinen oli myös liittokokousedustajana.

– Tämä on ollut uutta ja jännittävää ensimmäisellä liittokokouskerralla. Isoimmaksi asiaksi nousi puheenjohtajan valinta. Tässä on ollut paljon opettelua, Nia Laitinen toteaa.

Teksti: Jukka Nissinen Kuvat: Kimmo Brandt