Tampereen palvelupiste

Rakentaja-lehti 17.6.2021
Tampereella tykätään muutoksesta.

Liiton lakiosaston assistentti Anna Fingerroos vaihtoi muutama vuosi sitten työtehtäviä.

– Suurimman osa työajastani vie juuri uudistuneisiin liiton urapalveluiden työnvälityksen tehtävät, jäsenten ja työnantajien neuvominen työnvälityspalvelun käytössä ja yhteydenpito työnantajiin, palveluneuvoja, jäsenyysasiantuntija Fingerrooskertoo.

Vanhojen töiden lisäksi Fingerroos aloittaa Rakennusliiton vakuutuskassan hallituksen kokoussihteerinä elokuussa.

Palveluneuvoja, jäsenyysasiantuntija Kati Räsänen pitää huolen siitä, että jäsenmaksut saapuvat liittoon oikeaan aikaan ja yhdistyvät oikeisiin henkilöihin.

– Tulin 3 vuotta sitten liittoon tekemään työnantajatilityksiä, kun niiden hoito otettiin takaisin liiton huolehdittavaksi, Räsänen kertoo.

Räsäsen työ pitää sisällään monenlaista yhteydenpitoa työnantajien kanssa: tilitysten kohdistusta oikeille ajoille ja oikeille henkilöille, oikeiden tilinumeroiden ja viitteiden lähettämistä. Monelle pienyrittäjälle toimistotyöt eivät ole ominta osaamisaluetta.

– Jäsenmaksujen viitenumerot ovat lähes maksimipituisia, Räsänen harmittelee.

Jäsenasiainhoitaja Minttu Hyötynen työskentelee talvisin osa-aikaisena opintojensa ohella ja kesällä kokopäiväisesti.

– Soittelen juuri ammattiin valmistuneille opiskelijajäsenille. Esittelen mitä etuja jäsenyyden jatkamiseen kuuluu. Sen lisäksi autan liiton puhelinpalvelussa, jos soittolistoilta jää aikaa.

Opiskelijajäsenien soittokierrokset aloitettiin vuonna 2013. Soittolistoilla on juuri jäsenyyden ja opintojen taitekohdassa olevat ihmiset.

– Palaute on yleensä positiivista. On mukavampi kuulla puuttuvista jäsenyystiedoista puhelimitse kuin postitse, sillä usein asia hoituu puhelimitse nopeammin ja helpommin.

Jäsenasiainhoitaja Enver Lepistöllä on samanlainen työnkuva ja opiskelijatausta kuin Hyötysellä. Lepistö osaa serbiaa, bosniaa ja kroatiaa sekä jonkin verran venäjää. Tästä kielitaidosta on hyötyä, sillä ammattikouluissa on paljon balkanilaistaustaisia opiskelijoita.

– Itäeurooppalaisille ay-liike on tuttu asia ja he suhtautuvat ay-toimintaan yleensä positiivisesti.

Afrikasta ja Lähi-idästä kotoisin olevat jäsenet kysyvät usein hyvin perustavanlaatuisia kysymyksiä, kuten mikä liitto on, mitä se tekee ja onko siitä hyötyä.

Entinen mittakirvesmies, nykyinen aluetoimitsija Jani Virtanen on aloittanut työt liitossa huhtikuussa. Talonrakennusalan työmaakäynnit ja luottamushenkilöverkoston vahvistaminen ovat päällimmäisiä töitä jahka koronasta selvitään. Virtanen haluaa tuoda uusia tuulia toimitsijan työhön vaikka pienin askelin.

– Vanhat jäärät sanovat aina työmaallakin, että näin on aina tehty ja niin tehdään jatkossakin, Virtanen vertaa.

Aluetoimitsija Julius Setälällä on toimitsijaksi harvinaisempi tausta.

– Valmistuin joulukuussa rakennusinsinööriksi. Taidan olla liiton nuorin toimitsija, Setälä arvioi.

– Työnkuvaani kuuluu tulevaisuudessa todennäköisesti koulutus. Koetan aktivoida nuoria mukaan liiton toimintaan ja kehittää järjestötoimintaa. Syksyllä ohjelmassa on oppilaitoskäyntejä.

Aluetoimitsija Laura Aholalla on sekä LVI-alan että infra-alan työkokemusta. Vasta 9 kuukautta talossa ollutta Aholaa innostaa Tampereen toimiston nuorennusleikkaus.

– Me voimme kehittää toimitsijoiden työtä jäsenien kannalta toimivammaksi. Tämä on hyvä porukka siihen.

Tampereen palvelupisteessä työskentelee myös riita-asioita valmisteleva aluetoimitsija Mika Saarinen, joka ei ollut haastatteluhetkellä paikalla toimistossa.

Teksti: Jukka Nissinen