Rakentajat kuntoon

Rakentaja-lehti 13.3.2020

Palkansaajien hyvinvointi ja terveys ry:n kursseilla pyritään pysyvään elämäntapojen muutokseen.

Jouni Rantasen ryhti on suora ja mieli virkeä. PHT:n kurssilta sai motivaatiota elämäntaparemonttiin.

Pysyvään muutokseen -kurssit on tarkoitettu niille, jotka ovat tyytymättömiä omaan kuntoonsa, jaksamiseensa tai muuten elämäntapoihinsa, koordinaattori Marjukka Somiska PHT:sta kertoo.

Rakentajat ovat vielä tähän asti hakeneet kursseille melko laiskasti, vaikka varmasti raskasta työtä tekevillä siihen olisi tarvetta.

– Miehiä on hakijoista vain 15 prosenttia, Somiska ihmettelee.

Kurssien tarkoituksena on saada aikaan pysyviä muutoksia arjessa. Kyseessä ei siis ole kuntoloma tai laihdutusleiri.

– Ohjauksessa on käytössä psykologinen lähestymistapa. Siinä pyritään pohtimaan omia valintoja ja esteitä elämäntapojen muutokselle.

Raavas rakentaja joogaa

Lavasterakentaja Jouni Rantanen on osallistunut kahteen kertaan PHT:n kurssille. Vielä 5 vuotta sitten kurssit olivat hyvin erilaisia kuin nykyään.

– Se oli täyttä sotaa. Silkkaa suorittamista, tehtiin fyysistä maksimia. Minulla oli 2. kurssipäivänä reidet niin kipeät, että en päässyt portaita ylös. Ei niitä harjoituksia kai olisi ollut pakko niin kovaa tehdä, mutta minä vedän aina täysillä, Rantanen kertoo.

Nyt toisella kerralla kurssi oli aika erilainen. Siihen liittyi mielen valmennusta ja pehmeämpiä urheilulajeja, kuten pilatesta, kahvakuulatreeniä ja joogaa. Rantanen on nuoruudessaan urheillut paljon, pelannut jalkapalloa, harrastanut ju-jutsua ja painonnostoa. Polven hajottua liikunta jäi ja kunto oli mitä oli.

– Kun tulin 2. kurssille Imatran kylpylään, tajusin olevani käytännössä työkyvytön invalidi. En pystynyt edes menemään kyykkyyn. Joogan ja syvävenyttelyn avulla siihen saatiin korjaus, Rantala kertoo.

Kurssien tarkoituksena on saada aikaan pysyvä elämäntapojen muutos, mutta se ei ole helppoa.

– Yksi pahimmista terveyteeni vaikuttavista tekijöistä on tupakointi. Sain tehtyä päätöksen päätöksen, etten enää polta sisällä. Ja se on pitänyt.

Entä onko liikunnasta tullut säännöllistä?

– Heti kurssin jälkeen kävin vesijuoksemassa 4 kertaa viikossa, ja lisäksi juoksin ja sauvakävelin. Sitten polvet eivät kestäneetkään vesijuoksua. Arjessa en pysty säännölliseen liikuntaan. Se johtuu laiskuudesta.

Rantanen sai kuitenkin kurssilla henkilökohtaisia jumppaohjeita, miten polvet pidetään paremmassa kunnossa ja ohjeista on ollut myös iloa. Hän kannustaakin rakentajia hakemaan kurssille.

– Sehän on käytännössä ilmaista. Aamupala, lounas ja päivällinen kuuluvat hintaan. Saa jumpata ja retkeillä. Porukka on todella hyvä, samoin ohjaajat. Jos ei oikein ymmärrä fiksusta ruokavaliosta, siihenkin saa reseptejä ja tietoa, Rantanen kehuu.

Kurssin mielenhuolto lisää motivaatiota, mutta tärkeintä Rantaselle oli silti liikuntakyvyn paraneminen.

– Minä en ollut pystynyt juoksemaan vuosikausiin. Kun sitten ensimmäisen kerran pääsin vesijuoksemaan ja polvet nousivat korkealle, oli se fiilis ihan mahtava, hän kertoo.

Teksti ja kuva: Johanna Hellsten