Rakentajan eväät: Ruokakulut hallintaan! - Rakennusliitto

Takaisin

Rakentajan eväät: Ruokakulut hallintaan!

6.5.2022

Ruokatoimittaja ja -kirjailija Sanna Mansikkamäki rakastaa perunaa ja helppotekoisia arkiruokia. Kun suunnitteluun uhraa tovin, säästää ruokakuluissa pitkän pennin.

Sanna Mansikkamäki kertoo, että Ruokatiedon tutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisten päivittäisestä energiansaannista tulee välipaloista.

– Välipalat ovat tosi kalliita; jätä ne pois! Myös viihdesyöminen eli limpparit, energiajuomat, mehut ja take away -kahvit tulevat kalliiksi. Tee testi: juo pari kuukautta vain vettä ja syö vain ruoka-aikoina.

Myös kotona kokkaamalla säästää ruokakuluissa. Sannan mukaan kotiruokaklassikot voi tehdä ilman vuokaakin.

– Joka kodissa on uuni ja pari peltiä. Tee makaronilaatikko, pastavuoka tai lasagne pellille ja jaa se pakasterasioihin työviikkoa varten.

– Osta alkuviikosta iso kaali ja kilo porkkanaa ja tee juures-kaalisalaatti, jota otat aina työmaalle. Myös kasarihenkinen makaronisalaatti on helppo tehdä – ja maistuu kylmänäkin.

Vihannesten ja juuresten kohdalla sesonki on tärkeä. Kurkkua ja tomaattia ei kannata ostaa talvella, sillä ne ”maistuvat vedelle ja ovat kalliita”.

Myös hävikkiä tulee välttää, jos mielii pienentää ruokalaskuaan.

– Vaikka kahvi ei ole ikinä ollut näin kallista, raksoilla kaadetaan hurjasti kahvia hukkaan. Maamme suurin ruokahävikin aiheuttaja on kahvi.

Suunnitelmallisuutta ostoksiin

Sanna tekee ”jättiostokset” kerran viikossa ja täydentää niitä viikon mittaan tuoretuotteilla. Tärkeä osa ruokalaskun hallintaa on suunnittelu ja kauppalista.

– Lista auttaa siinä, ettei nälkäisenä tule tehtyä hätäostoksia. Silloin pitää pysyä listassa eikä ostaa mitään ylimääräistä.

Jos nykyhinnoilla haluaa selvitä halvalla arjen ruokakuluista, se tarkoittaa melko yksipuolisia raaka-aineita: juureksia, kaalia, puuroa, makkaraa…

– Loin aikoinaan Ilta-Sanomiin reseptejä, joilla neljä henkeä syö viidelläkympillä aterian 5 päivänä viikossa. Jos tänä päivänä tähtää samaan, on tingittävä tuoreesta kalasta, ellei itse kalasta.

– Pavut ovat halpoja ja soijarouhepussi pari euroa kilo. Mutta kannattaa miettiä, miksi rouhe on niin halpaa. Mitä enemmän käytämme sen ja kikherneiden kaltaista tuontitavaraa, sitä enemmän se on pois kotimaiselta maataloudelta.

Perunaa ja pataruokia

Vuoden 2019 keittokirjaksi valitun Peruna-kirjan tehnyt Mansikkamäki vannoo kotimaisen perunan nimiin ja sanoo, että sitä pitäisi syödä enemmän.

– Peruna on halvempaa ja terveellisempää kuin vehnäpasta, ja siitä tulee kylläisemmäksi kuin vehnästä. Pottu on kotimaista, vitamiinipitoista ja sopii keliaakikoillekin.

Myös makaronilaatikon voi Sannan mukaan valmistaa perunasta jauhelihan sijaan.

– Me suomalaiset syömme hurjia määriä jauhelihaa. Mitäpä, jos ostaisit halvempia ruhonosia? Pilko pataan niitä, perunaa ja pirusti juureksia, päälle olutta tai viiniä ja kansi, ja yöksi 120-asteiseen uuniin. Aamulla sulla on ihanan pehmeä pata, josta saat evästä töihin.

Entistä ehompia eineksiä

Einespuoleltakin löytyy nykyään terveellisiä edullisia tuotteita.

– Eineksiä ei kannata syrjiä. Esimerkiksi roiskeläppä on jo täysin lisäaineeton. Mutta ravintoarvoihin on hyvä kiinnittää huomiota. Einessalaatissa on usein vain pari lusikallista kanaa.

Valmissalaattien sijaan Sanna suosii maksa- ja lihaperunasoselaatikkoja ja tomaatti- ja hernekeittoa. Niiden kylkeen hän tekee ”valtavan kipon kaali-juuressalaattia”.

Einesten ohella kaapissa on hyvä olla linssejä, papuja, tomaattimurskaa ja mausteita, sekä jauhoja ja kuivahiivaa.

– Kotona leivottu sämpylä on maailman paras! Kun leipoo omat leivät, säästää etelänmatkan hinnan vuodessa.

Teksti: Sanna Pöyry, kuva: Pia Inberg