Rakentaja on V.I.P.

Rakentaja-lehti 19.8.2022

Vapaa-ajan tapaturmat liiton piikkiin.

Kuva: Lehtikuva/Tor Wennström

Kesä tuli, kesä melkein meni. Lomalla on rentouduttu ja nautittu, mutta aina kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Joku astui marjastusretkellä myyränkoloon ja venäytti nilkkansa. Toinen sai Pekka-enon sulkapallomailan hampaisiinsa kesken leppoisan nelinpelin mummolan pihalla. Kolmas liukastui märällä rantakalliolla ja mursi ranteensa.

Näissäkin tapauksissa Rakennusliiton jäsen on V.I.P. Liiton työelämän käytettävissä olevat jäsenet (työssäkäyvät, työttömät) on vakuutettu vapaa-ajan tapaturmavakuutuksella vakuutusyhtiö Turvassa.

– Liiton tapaturmavakuutus korvaa vapaa-ajalla sattuneiden tapaturmien hoitokuluja. Tyypillisiä ovat erilaiset kompastumisien ja liukastumisien aiheuttamat vammat, murtumat, vääntymät ja haavat. Harrasteurheilussa myös sattuu tapaturmia, saa pallosta päähän tai tikan jalkaan, kehityspäällikkö Liisa Teppo vakuutusyhtiö Turvasta kertoo.

Vakuutussumman enimmäismäärä vuonna 2022 on 10 339 euroa per tapaturma. Siihen tehdään vuosittain indeksitarkistus. Vakuutuksessa ei ole omavastuuta. Vakuutuksessa on myös pysyvän haitan korvaus sekä – jos kaikkein pahin tapahtuu – tapaturmaisen kuoleman korvaus.

Tapaturman pitää sattua Suomen maaperällä. Ulkomaanmatkoille kannattaa hankkia aina omat vakuutuksensa.

– Kotimaassakin tietyt erityisen riskialttiit urheilulajit kuten sukellus, moottoriurheilu ja kiipeilylajit on rajattu vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen ulkopuolelle. Niitä varten harrastajan kannattaa hankkia itse erillinen vakuutus, Teppo sanoo.

Ylenmääräistä alkoholin nautiskelua kannattaa välttää myös vakuutuksellisista syistä.

– Alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alla sattuneessa tapaturmassa korvaussummaa saatetaan vähentää tai jopa evätä kokonaan.

Harvinaisen näppärää

Liiton tapaturmavakuutus täydentyi vuosi sitten suorakorvauksella. Mikä se on ja miten se toimii?

– Suorakorvaus toimii TaskuTurva-sovelluksen kautta. Sen voi ladata sovelluskaupasta ilmaiseksi älypuhelimeen. Kun TaskuTurvan valikossa valitsee Rakennusliiton, saa tiedot niistä vakuutuksista, jotka liitto on ottanut jäsenilleen, Teppo selventää.

Jos vakuutettu menee tapaturman jälkeen johonkin Pihlajalinnan lääkärikeskuksista ja näyttää siellä TaskuTurvassa olevaa suorakorvauskorttia, menee ensikäynnin lasku suoraan Turvaan 250 euroon asti ja omaa kukkaroa ei tarvitse raottaa lainkaan. Tätä isommat kulut pitää maksaa ensin itse ja hakea sitten Turvasta.

– TaskuTurvassa näkyvät myös itse ostetut vakuutukset, jos ne ovat Turvassa, Teppo kertoo.

Sovelluksessa on tarpeelliset yhteystiedot kuten hätäpalvelun numero, siellä voi tehdä vahinkoilmoituksen ja saada apua chatin kautta.

Vakuutusehdot ja korvauksenhakuohjeet löydät sivulta: www.turva.fi/rakennusliitto. Turvan asiakaspalvelu: ma–pe 8–18,  01019 5110