Politiikan selkouutiset

Rakentaja-lehti 9.6.2023

Kovan viikon ilta karsii oksat pois politiikkojen puheista.

Kovan viikon illan juontaja Jukka Lindströmin mukaan ohjelma on stand up -esitys TV:n muotokielelle toteutettuna. Ajankohtaissatiiri saa voimansa ristiriidasta.

– Politiikassa idealismi väistämättä törmää realiteetteihin tai toiseen idealismiin, jolloin on pakko tehdä kompromisseja. Kun idealisti joutuu luopumaan periaatteistaan, se on väistämättä koomista.

Lindströmiä ei haittaisi, vaikka hänen työtään vaikeutettaisiin paremmalla politiikanteon ymmärryksellä. Politiikka on aina valtaryhmien kamppailua ja lopputulos on aina valtapyrkimysten kompromissi. Siitä huolimatta politiikasta hellitään mielikuvaa yhteisten asioiden hoitamisesta.

– Journalistit, opettajat ja tutkijat voisivat avata tätä logiikkaa kansalle. Kun ihminen huomaa, etteivät poliitikot ajakaan hänen asioitaan, hän pettyy.

Somen mölinäkulttuuri ja populismin nousu ei tue kompromissien rakentamista. Ehdottomia mielipiteitä rummutetaan algoritmien voimalla, sillä ne saavat eniten tykkäyksiä ja pitävät someyleisön applikaation seurassa pitempään.

Kovan viikon ilta ei ole yhden miehen show.

– Käsikirjoittajina ovat lisäkseni Anders Helenius, Janne Zareff, Yasir Gaily ja Ursula Herlin.

Ennen kuvauksia töitä paiskivat myös taustatoimittaja, 2 graafikkoa tekee kuvituksia ja videoita sekä tuottaja ja apulaistuottaja. Ohjelman nauhoituksessa duunia tekee ohjaajan lisäksi liuta kuvaajia sekä ääni- ja valoteknikoita.

Ohjelman teko alkaa maanantaina ideoinnilla, josta alkuviikko jatketaan tekstien työstämisellä.

– Perjantai on studiopäivä. Aamupäivällä käydään vielä käsikirjoitus läpi ja tehdään muutoksia, jos on tarvetta.

Iltapäivällä Kovan viikon illan jakso treenataan ennen esitystä kahteen kertaan.

– Varsinaisessa nauhoituksessa meillä on liveyleisö, johon pääsee ilmoittautumalla. Liveyleisö tuo esiintymiseen napakkuutta.

Hallitusneuvottelut sekä demareiden että vihreiden puheenjohtajakisa on antanut ohjelmalle tarpeeksi raakamateriaalia.

Faktasta fiktiota

Jukka Lindströmin Sivuhistoria -satiirissa kokeiltiin hieman toisenlaista lähestymistapaa.

– Sivuhistoriassa pystyi ottamaan enemmän vapauksia, koska se oli selkeästi fiktiota. Kovan viikon illassa vitsi voi mennä överiksi, mutta sitä ei voi vääristellä, mistä se ponnistaa.

Lindströmin mukaan vitsissä annetaan poliitikon sitaatille ymmärrettävämpi tulkinta siitä, mitä poliitikko sanoo. Vertaamalla poliitikon sanomisia vaikkapa arkielämän tilanteisiin politiikkapuheen omalakisuus korostuu.

– Tuohan on hassua, mitä poliitikko sanoo. Noin ei voi sanoa muualla kuin politiikassa. Sillä tavoin voimme kiteyttää politiikan kieltä.

Politiikan puheeseen kuuluu tarkoituksellinen monitulkintaisuus, jotta poliitikko ei joutuisi liiaksi vastuuseen sanomisistaan. Lindströmin mukaan uutistoimittajien on hankala reagoida nopeasti haastattelutilanteissa poliitikkojen puheisiin, sillä faktojen tarkastus vaatii aikaa ja silloin tilanne on jo ohi.

– Puheiden tarkistaminen ulkoistetaan usein somelle. Uutisoidaan, että poliitikko X sanoi näin ja nyt some ei tykännyt siitä.

Kovan viikon ilta saa jatkoa syksyllä Ylen kanavilla. Live-yleisöksi voi päästä ensi syksyn jaksojen kuvauksiin Ylen nettisivujen kautta.

Teksti: Jukka Nissinen Kuva: Jukka Lintinen/Yle