Matti Korhonen

Rakentaja-lehti 9.12.2020

Neuvottelupäällikkö ja tes-toimitsija

Matti, mitä teet työksesi?

– Neuvottelupäällikkönä olen työehtotoimitsijoiden esimies. Tes-neuvotteluihin valmistauduttaessa selvitän sopimustilannetta puheenjohtajiston kanssa. Olen mukana erilaisissa SAK:n työryhmissä.

– Olen myös tes-toimitsija. Vastuullani on infra- ja maanrakennusala.

Milloin aloitetaan valmistautuminen seuraavaan tes-kierrokseen?

– Keskustoimistolla valmistautuminen on jo aloitettu. Jokaisella neuvottelukierroksella jotain jää aina saamatta. Työehtosopimusta on kehitettävä koko ajan ja se työ pyörii meillä taustalla.

– Varsinainen höyry pannaan päälle ensi syksynä. Koronan takia emme vielä tiedä, miten jäsenistön kokoontumisia voidaan järjestää. Maakokous on kuitenkin tarkoitus pitää ensi vuonna. Nettikyselyjä on tehty aikaisemminkin, se ainakin toteutuu. Kartoitamme tavoitteita ja selvitämme toteutunutta palkkatasoa.

Maarakentajat ovat tunnettuja tiukoista mielipiteistään.

– Alalla on aktiiveja, jotka tietävät mitä tessiltä haluavat. He ovat tiukasti ajamiensa sopimusehtojen takana. Neuvottelut ovat samanlaista jauhamista kuin muissakin tes-pöydissä. Hiljaa hyvä tulee.

Mikä on ollut työurasi paras tes-neuvottelukierros?

– Vuoden 2008 tes-kierros on ollut paras koko rakennusalalle. Infrapuolella taulukot nousivat merkittävästi ja saimme muutaman uuden lisän tessiin.

– Yleensä tes-neuvottelut eivät ole mitään loistavia suorituksia. Tärkeintä on mennä edes vähän eteenpäin työehtojen kehittämisessä muutoinkin kuin palkkojen osalta. Olemme esimerkiksi lyhentäneet sairausajan yhden päivän karenssia 2 vuodesta puoleen vuoteen.

Yhtenäistyvätkö eri alojen tessit tulevaisuudessa?

– Siihen pyritään koko ajan, mutta huomioimme sen, miten hyvin tessin määräykset sopivat eri aloille. Se helpottaisi työntekijöiden edunvalvontaa. Palkkausjärjestelmäkin alkaa jo olla samanlainen eri aloilla.

Millä rakennusalan palkkatasoa voitaisiin parantaa?

– Jos saisimme urakkatyön osuutta nostettua, saisimme palkkatason nousemaan.

Milloin tulit töihin Rakennusliittoon?

– Tulin vakituiseksi vuonna 1997. Sitä ennen olin ollut liittotoimikunnan puheenjohtajana vuosina 1991–1995 ja yhden kauden liittovaltuuston puheenjohtajana ennen Rakennusliittoon tuloani.

Miten päädyit mukaan ay-toimintaan?

– Olin mukana Ylikiimingin kunnallispolitiikassa. Työmailla päädyin luottamusmieheksi. Palavereissa en osannut pitää suutani kiinni. Sitä kautta sotkeuduin näihin ay-asioihin.

Teksti ja kuva: Jukka Nissinen