Mestari–kisälli-työssäoppimisohjelma jatkuu ja laajenee

Rakentaja-lehti 5.1.2021

Skanska, YIT ja Peab tarjoavat noin 10 työssäoppimispaikkaa rakennusalasta kiinnostuneille nuorille.

Vuoden 2019 kisälli Eetu Virtanen pääsi opettelemaan työmaan logistiikkaa, jätehuoltoa ja pölynhallintaa Skanskan työmaalla kokeneen ympäristövastaava Jarmo Heinon ohjauksessa.

Vuonna 2019 lanseeratun Mestari–kisälli-työssäoppimisohjelman seuraava haku nuorille käynnistyy keväällä 2021. Rakennusyritysten lisäksi projektissa ovat mukana Rakennusliitto ja Barona.

Mestari–kisälli-työssäoppimisohjelma toteutetaan pääkaupunkiseudulla Skanskan, YIT ja Peabin työmailla. Samalla selvitetään mahdollisuuksia laajentaa työssäoppimisohjelmaa myöhemmin myös muualle Suomeen. Vuonna 2019 alkaneen ohjelman käynnistivät Skanska, Rakennusliitto ja Barona. Viime vuonna Skanskalle haki 40 nuorta, joista valittiin 6. Heidät ripoteltiin eri puolelle Etelä-Suomen työmaita.

Nyt ohjelman toisella kierroksella yritykset tarjoavat taas 6 kuukauden määräaikaisen työsopimuksen, jonka aikana nuoret tutustuvat työmaaharjoittelussa rakentamisen tehtäviin pääkaupunkiseudun työmailla kokeneiden ammattilaisten ohjauksessa.

Ohjelma tekijöille

Mestari–kisälli-työssäoppimisohjelma on kohdennettu nuorille, jotka oppivat paremmin tekemällä kuin koulun penkillä istuen. Työssäoppimisen kautta nuori, jolla on potentiaalia, mutta ei selkeää urasuunnitelmaa tai keinoja mielekkään työn löytämiseksi, voi päästä kiinni työelämään.

– On erinomaista, että Mestari–kisälli-ohjelma laajenee ja osoittaa toimivan tavan rekrytoida nuoria rakennusalalle. Se kertoo yhteiskuntavastuusta ja toisaalta fiksusta linjasta katsoa tulevaisuuteen satsaten oman työvoiman lisäämiseen sekä laadukkaan rakentamisen vahvistamiseen. Lisää tällaista, Rakennusliiton koulutuspäällikkö Juhani Lohikoski kannustaa.

–  Nuorten jääminen työelämän tai koulutuksen ulkopuolelle voi pahimmassa tapauksessa johtaa syrjäytymiseen ja tulee toteutuessaan myös yhteiskunnalle kalliiksi. Mestari-kisälli-ohjelman ensimmäisen kierroksen tulokset olivat rohkaisevat ja motivoivat. Nyt pallo on lähtenyt pyörimään ja mukaan ovat tulleet YIT ja Peab. Kannustan muitakin yrityksiä liittymään joukkoon ja lähtemään rohkeasti mukaan, Skanska Talorakennus Oy:n aluejohtaja Ilpo Luhtala sanoo.

Johanna Hellsten