Kolme uutta osastoa Rakennusliittoon

Rakentaja-lehti 16.12.2022

Destia vaihtoi työnantajaliittoa tammikuussa. Tänä syksynä Rakennusliitto sai osastotäydennystä.

Pääluottamusmies Tapio Ristamäki uskoo, että Destian omat osastot takaavat paremman edunvalvonnan yrityksessä.

Infra-alan rakennus- ja palveluyhtiö Destian päätoiminen pääluottamusmies Tapio Ristamäki on melko tuore Rakennusliiton jäsen.

– Teimme 1. helmikuuta Janne Saukonojan kanssa siirtopaperit JHL:stä Rakennusliittoon.

Saukonoja on päätoiminen Destian Pohjois-Suomen alueluottamusmies.

Ristamäestä tuli uuden keskisen Suomen osaston, Raksan infra-ala ry, 544:n puheenjohtaja. Alueen laajuuden takia 8-henkinen hallitus kokoontuu etupäässä sähköpostikokousten kautta. Nopeampi kanssakäyminen hoidetaan Whatsappsin avulla.

– Syys- ja kevätkokoukset hoidetaan läsnäolokokouksilla. Pidämme nämä kokoukset ympäri Suomea.

Oulun uusi osasto on Hintan Tiemiehet ry, Rakennusliiton osasto 549.

– Halusimme pitää porukan kasassa ja jatkaa toimintaa senkin jälkeen, kun vaihdoimme liittoa, osaston sihteeri Saukonoja perustelee.

3 osastoa, lähes 800 jäsentä

Uudenmaan osasto on nimeltään Tie-infra Etelä-Suomi ry, Rakennusliiton osasto 543. Ristamäki uskoo, että 3 osastoa on sopiva määrä talon sisäisen jäsenhankinnan kannalta. Järjestäytymisaste Destiassa on hyvä, mutta kaikki JHL:n jäsenet eivät vielä ole siirtyneet Rakennusliittoon. Infra-alan työntekijöitä on Destiassa vajaat 800.

– Oma osasto on edunvalvonnan kannalta parempi ratkaisu kuin se, että olisimme kotikuntamme mukaisissa osastoissa. Omassa osastossa minulla on kaikkien sähköpostiosoitteet ja puhelinnumerot tiedossa. Se helpottaa asioista sopimista ja tiedottamista, Tapio Ristamäki sanoo.

Taustalla on Destian liittyminen Rakennusteollisuus RT:n jäseneksi tämän vuoden alussa. Destiassa on jo pitkään ollut Rakennusliiton jäseniä, mutta Ristamäen mielestä aika on nyt kypsä myös uusien osastojen perustamiselle.

Ristamäki ja Saukonoja ovat pitkän linjan destialaisia.

– Tulin TVL:lle töihin 1. kesäkuuta 1982. Kävin välillä armeijan, mutta sekin laskettiin siihen aikaan valtiolla työkokemukseksi, Ristamäki muistelee.

– Olen ollut yrityksessä töissä Tielaitoksen ajoilta asti. Ensimmäisen kerran tulin taloon vuonna 1992 määräaikaisena työntekijänä. Vakituisena työntekijänä olen ollut vuodesta 2004 asti, Saukonoja kertoo.

Teksti ja kuva: Jukka Nissinen