Jäsenten jutut hoidetaan vaikka koronatestin kautta

Rakentaja-lehti 6.11.2020

Peruttuja istuntoja, etäkäsittelyjä, maskeja ja enemmän sovintoja – niistä on Rakennusliiton oikeusosaston tämä vuosi tehty.

Rakennusliiton oikeusosastokaan ei jäänyt vaille pandemian vaikutuksia keväällä. Juristeista osa siirtyi monipaikkaiseen työskentelyyn maaliskuun puolivälissä.

– Keväällä käytännössä kaikki istunnot siirrettiin hamaan tulevaisuuteen, liiton juristit Anna Lauri, Mia Sinda, Katja Syrjänen ja Päivi Poutanen kertovat.

Oikeusjuttujen valmistelut tehtiin pääosin etäyhteyksin. Työn määrä ei silti vähentynyt.

– Korona toi erityisesti keväällä normaalia enemmän erilaisia tiedusteluja. Kanteita kirjoitettiin ahkerasti, minkä lisäksi käynnissä olevat työehtosopimusneuvottelut pitivät osaston kiireisenä, Sinda kertoo.

Poutanen palasi vanhempainvapaalta töihin kesäkuun alussa.

– Työkulttuurin muutos etätyöskentelyn takia tuntui suurelta aluksi. Juttujen ajamisen osalta tilanne oli minulla hieman erilainen kuin muilla, kun keskeneräisiä tuomioistuinprosesseja ei ollut käynnissä, Poutanen kuvaa. Tuomioistuimien ruuhkan purkaminen vie aikaa ja odotettavissa toki on, että vireille tulevien riita-asioiden valmisteluistunnot viivästyvät.

Suomen oikeuslaitos on tähän asti suhtautunut pidättäytyvästi  etäkuulemisiin. Lauri kuvaa tilannetta niin, että ennen sai erityisestä syystä oikeuden etäkuulemiseen ja nyt se on toivottavaa, kun pyritään välttämään matkustamista. Kaikki ei kuitenkaan aluksi sujunut kuin Strömsössä.

– Oikeudet käyttävät Skypeä, jonka toiminnassa on usein haastetta. Linjat olivat usein tukossa, joten  yhteyksien toiminnassa sekä videokuvan välittymisessä on ongelmia. Kerran sain istua etäkäsittelyssä niin, että vastapuolen kasvoihin pysähtynyt kuva näkyi ruudulla 3 tuntia, Sinda kertoo.

Uusi järjestelyjä oikeuteen

Keväältä siirtyneitä juttuja alettiin käsitellä kesän loppupuolella ja alkusyksystä.

– Käsittelyjen siirtymiset ovat varmasti olleet henkisesti raskaita jäsenille. Oikeudenkäynti jännittää usein jäseniä ja kun käsittelypäivä siirtyy, joutuu henkisen valmistautumisen aloittamaan alusta, Syrjänen sanoo.

Joskus mukana on erityisen huonoa tuuria. Yksi Syrjäsen sovittelu siirtyi ensin keväältä syksylle. Kaksi päivää ennen sovitteluistuntoa tuli ilmoitus, että sovittelija oli joutunut karanteeniin. Nyt jännitetään, pysyvätkö kaikki terveinä seuraavaan yritykseen. Yksikin sairastunut ihminen siirtää tällä hetkellä käsittelyt hamaan tulevaisuuteen.

– Minä sain nuhan ennen yhtä käsittelyä. Kävin koronatestissä ja keskustelimme kaikkien osapuolten kanssa, voinko tulla nuhaisena paikalle negatiivisen koronatestin kanssa, jotta istunto voidaan järjestää, Sinda kertoo ajan haasteista.

Oikeuslaitos on saanut sopeutua etäyhteyksien lisäksi myös muilla tavoin. Käsittelyjä on pitänyt siirtää suurempiin tiloihin ja esimerkiksi työtuomioistuimelle on järjestetty väliaikainen tila pääkäsittelysaliksi Messukeskuksesta, jotta pääkäsittelyt, joissa voi olla paikalla parikymmentä ihmistä, eivät viivästyisi riittävän isojen tilojen puutteen vuoksi.

– Istuntojen aloitusajoissa on myös tehty aloitusaikojen porrastusta. Lisäksi kaikkia käsittelyihin osallistuvia ei ole haluttu istuttaa odottamassa samaan aikaan, vaan osapuolet ovat saaneet mennä suoraan saliin, Lauri kertoo.

Nyt myös maskisuositusta on laajennettu.

– Oikeuslaitoksissa on voimassa maskisuositukset ja tähänastisen kokemuksen valossa maskia on avustajien suotavaa pitää sekä turvatarkastuksessa, odotusaulassa että oikeussalissa istunnon ajan, Lauri kertoo.

Syrjänen on menossa seuraavaksi Lahteen sovitteluun ja käyttää maskia, vaikka asialle on varattukin iso sali.

– Me istumme lähekkäin päämiehen kanssa, joten se on molempien turvaksi tarkoitettu.

Pidempiä käsittelyaikoja, enemmän sovittelua

Tuomioistuimissa menetettiin keväällä useita kuukausia ja koska ne olivat muutenkin ruuhkautuneita, voi pääkaupunkiseudulla käsittelyä joutua odottamaan todella pitkään.

– Jos Helsingissä on jo valmiiksi käsittelyajat olleet noin 1,5–2 vuotta, pidentyvät ne nyt entisestään, Sinda sanoo.

Toisaalta se on lisännyt osapuolten sovitteluhalukkuutta.

– Olen pelkästään tällä viikolla sopinut 3 juttua. Sovinnon syntyminen on usein olosuhdesidonnaista. Nyt, kun kaikki käsittelyt ovat siirtyneet, on osapuolilla ollut enemmän haluja tehdä töitä sovinnon eteen, Sinda kertoo.

Sovinnosta hyötyy sekä ruuhkautunut oikeusjärjestelmä että liiton jäsen, jonka asiat etenevät tyydyttävään pisteeseen nopeammin.

Vaikka moni asia tehdäänkin etänä, oikeustiimi reissaa vielä pitkin syksyä ympäri Suomea. Istuntoja on niin pääkaupunkiseudulla, Turussa, Porissa, Lahdessa, Kuopiossa kuin Oulussakin. Kaikki pyörii – keskellä pandemiaakin – ja rakentajien murheet ovat pysyneet samanlaisina. ¶