Rakentajan eväät 1/2020 - Rakennusliitto

Takaisin

Rakentajan eväät 1/2020

31.1.2020

Ihana, kamala sipuli

Sipuli on monikäyttöisimpiä ja edullisimpia raaka-aineitamme – ja mikä parasta, saatavilla kaupasta kuin kaupasta. Moni vieroksuu silti sipulia sen ärhäkän maun vuoksi.

Raa’alla sipulillakin on faninsa, ja esimerkiksi kreikkalaista salaattia tai sienisalaattia on vaikea ajatella ilman sitä. Mutta suurin osa meistä kypsentää sipulinsa, sillä kypsennettäessä sen rikkiyhdisteet pehmenevät ja maku muuttuu makeahkoksi.

Helppo käsitellä ja kypsentää

Aloitan miltei aina ruoanlaiton sipulin pilkkomisesta – teinpä sitten lihamureketta, risottoa, pastakastiketta, kanapataa tai kasviswokkia. Maksapihveihin ja hampurilaisiin sopivat reilut sipulirenkaat, moniin muihin ruokiin sipuli hienonnetaan. Hienontaminen käy nopeasti, kun halkaiset sipulin kahtia ja teet ensin molempiin puolikkaisiin viillot pysty- ja vaakasuunnassa.

Jos sipulia pilkkoessa silmiä kirvelee niin ettet näe leikata, voit välttää pahimman laittamalla sipulit runsaaksi vartiksi pakkaseen ennen pilkkomista tai upottamalla ne hetkeksi kylmään veteen. Käytä myös aina terävää veistä, koska tylsällä pilkkoessa kyyneliä valuu enemmän.

Kypsennettäessä sipulia ei ole tarkoitus käräyttää, koska silloin sen ominaismaku katoaa. Kevyt öljyssä kuullottaminen riittää: sipulista tulee kauniin kiiltävää ja ihanan makeahkoa.

Miksi sipulia kannattaa syödä?

Ihminen on viljellyt ja syönyt keltasipulia jo tuhansia vuosia. Ravinnon ohella sipulia on käytetty lääkinnällisiin tarkoituksiin.

Sipuli on todellinen C-vitamiinipommi, josta saamme tärkeitä kuituja sekä kivennäisaineita, kuten magnesiumia ja kalsiumia. Tutkimukset ovat myös osoittaneet sipulin rikkiyhdisteiden ja aminohappojen nopeuttavan kuonan ja myrkkyjen poistumista elimistöstämme. Lisäksi sipulin säännöllinen syöminen tasapainottaa kolesterolia ja verensokeria.

Sipulin sisältämien flavonoidien ja antioksidanttien on myös todettu pienentävän tyypillisten kansantautiemme eli syövän ja sydän- ja verisuonitautien riskiä. Esimerkiksi purjosipulista kannattaa syödä vihreätkin osat, koska valtaosa flavonoideista on niissä.

Toki on ihmisiä, joille sipulin hiilihydraatit eivät sovi. Etenkin raaka sipuli voi aiheuttaa voimakasta närästystä, mahan turpoamista ja kiusallisia ilmavaivoja.

Sipuli-tomaattisoppa (3–4:lle)

Näin sateisen harmailla ”talvikeleillä” mikään ei voita höyryävää keittoa! Tomaattipohjainen sipulikeitto valmistuu käden käänteessä. Viini ja chili eivät ole välttämättömiä, mutta tuovat lisää potkua soppaan.

Kuori ja suikaloi sipulit. Hienonna valkosipulinkynnet veitsellä. Halkaise ja silppua chili, poista halutessasi siemenet. Huuhtele ja leikkaa purjo renkaiksi. Revi leipä tai patonki paloiksi.

Lämmitä öljy kattilassa ja kuullota sipulit ja chili. Nosta lämpöä hetkeksi, lorauta sekaan viini ja anna haihtua. Lisää leipäpalat, rosmariini, suola sekä hieman öljyä. Kääntele hetki.

Lisää tomaattimurska, vesi ja liemikuutio, sekoita. Lisää purjo ja keitä hiljakseen 20 minuuttia. Mausta suolalla makusi mukaan. Ripottele sekaan fariinisokeri.

Kaada lopuksi kattilaan ruokakerma ja anna poreilla vielä viitisen minuuttia. Lisää timjaminoksat tai -lehdet ja tarjoa kuumana.

Teksti ja kuvat: Sanna Pöyry