Huono hallitusohjelma toi työntekijät torille

Rakentaja-lehti 1.2.2024

Rakentajia tuli ympäri maata STOP nyt! -mielenosoitukseen Helsinkiin.

Rakentajat marssivat Rakennusliiton Uudenmaan toimistolta Senaatintorille STOP nyt! -mielenosoitukseen.

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n ja STTK:n koolle kutsuma STOP nyt! -mielenosoitus hallituksen työelämäheikennyksiä ja sosiaaliturvan leikkauksia vastaan keräsi Helsingin Senaatintorin täyteen torstaina 1. helmikuuta. Osallistujia oli arviolta reilut 13 000 henkeä.

Mielenosoituksen pontimena oli muun muassa hallituksen kaavailemat lakko-oikeuden rajoitukset ja jo päätetyt ansiosidonnaisen työttömyysturvan heikennykset. Pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja valtionvarainministeri Riikka Purra (ps.)eivät ehtineet vastaanottamaan mielenosoittajien terveisiä, vaikka valtioneuvoston tilat ovat Senaatintorin varrella.

Rakennusliiton puheenjohtaja Kimmo Palosen mukaan liiton on pakko toimia nyt, kun se on vielä mahdollista. Hallituksen päätöksiä on vastustettava ennen kuin ne astuvat voimaan

– Me olemme ikävästi menossa kohti autoritääristä Suomea. Me emme halua nähdä sellaista Unkarin tietä. Kaikki tietävät, että rakennusalan tilanne on huono. Me emme ole tällaista tilanneet, mutta meidän on pakko toimia ja olla mukana yhteisessä rintamassa.

Uudenmaan rakentajat marssivat Hakaniemen aluetoimistolta Senaatintorille.

– Annamme äänemme kuulua täällä. Sanomme, että nämä leikkaukset eivät ole ok, sipoolainen laatoittaja Jenny Hovatta totesi.

– Nämä leikkaukset eivät ole ok, Jenny Hovatta muistutti.

Hartelan Pohjois-Suomen työsuojeluvaltuutettu Marko Hongisto oli saanut työkavereiltaan evästykseksi pitää lippu korkealla mielenosoituksessa.

– Kaikki tietävät miksi olemme täällä. Hallituksen linjauksien takia työntekijöiltä viedään kaikki, Hongisto kiteytti.

Marko Hongisto työkavereineen on valmis koventamaan toimintaa tarpeen mukaan.

Oulun seudulla on valmiutta kovempiinkin toimiin tarvittaessa.

– Toimimme niin kuin Rakennusliitto linjaa. Se antaa meille tahdit tarpeen mukaan. Yksin saa osoittaa mieltään vaikka kuinka kauan, mutta porukassa on voimaa tehdä muutoksia.

Työkaverit vetivät mukaan ay-toimintaan

PR-saneeraus Oy:n työsuojeluvaltuutettu, kalusteasentaja Harri Hakanummi ontulllut mielenosoitukseen Vantaalta. Hakanummi teki PR-saneeraukselle vuoteen 2008 asti samoja töitä yrittäjänä.

– En alkuun paljoakaan välittänyt näistä ay-hommista. Mutta sitten silloinen luottamusmies Häkis (Marko Häkkinen) ja muut kaverit tempaisivat minut mukaan toimintaan. Seurasin uutisia toisesta näkökulmasta ja huomasin, että täällä on paljon epäkohtia.

Vaikka tilanne on nyt vakava, Rakentaja-lehdessä pitäisi Harri Hakanummen mielestä olla enemmän huumoria.

Tärkein herättäjä oli yrityksen ensimmäiset yt-neuvottelut 200-luvun alussa. Oman työpaikan turvaamisen lisäksi oli tehtävä töitä työkavereiden tilanteen edistämiseksi.

– Tämän hallituksen toimet tuovat hyvää vain työnantajille, työntekijöille vain leikkauksia leikkauksien päälle. Sovittuja asioita halutaan kumota.

– Hallituksen päätösten takia ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta lähtee ensin 2 kuukaudelta 20 prosenttia ja 8 kuukauden jälkeen vielä  5 prosenttia lisää.

Hakanummen mukaan hallitus voisi etsiä parempia säästökohteita taloustalkoissaan.

Teksti ja kuvat: Jukka Nissinen

Rakennusliiton makkarakojulla oli kova tungos.