Lisäpaukkuja luottamuspestiin

Rakentaja-lehti 6.5.2022

Luottamushenkilöiden tapaamiset auttavat jaksamaan työmaalla.

Ratekon Ulla-Mari Pasala nakkaa rakennusalan kiertotalousmateriaalia näytille.

Rakennusliiton koulutuskoneisto käynnistyy hiljalleen koronakoomasta. Tampereella 30.3.–1.4. järjestetylle luottamushenkilöiden täydennyskurssille osallistui vajaat 100 henkeä.

Yleisö lämpeni etenkin työhyvinvointia käsitelleessä Jaksaa, jaksaa -paneelikeskustelussa.

– Psykososiaalisen kuormituksen ja henkisen hyvinvoinnin riskitekijät pitäisi ottaa samalla lailla huomioon työterveyshuollossa kuin pölyt ja mölyt, SAK:n asiantuntijalääkäri Riitta Työläjärvi määritteli.

Työläjärvi muistutti, että työpaikoilla on tehtävä muutaman vuoden välein työpaikkaselvitys, jossa kartoitetaan työolosuhteet ja riskitekijät.

– Osana selvitystä kysellään myös työyhteisön tilaa, työssä jaksamista ja henkistä hyvinvointia.

Muita ison luentosalin aiheita olivat rakennusalan kiertotalousosaaminen, ilmastomuutoksen vaikutus rakentamiseen ja työturvallisuuteen sekä Qatarin MM-jalkapallokisojen rakennustöiden aiheuttamat siirtotyöläisten ongelmat. Viimeksi mainitusta aiheesta voit lukea enemmän lehden sivuilta 42–45.

Ohjelmassa oli myös erilaisia pienryhmien työpajoja, joissa syvennyttiin muun muassa vaikuttamiseen, osaamisen kehittämiseen ja verkko-oppimisen työkaluihin. Uusia tessejä ja työmarkkinatilannetta puitiin liiton varapuheenjohtajan Kimmo Palosen ja vastaavan lakimiehen Jyrki Ojasen voimin.

Koronan rikkomaa koulutusta

Korona on vaikuttanut monien luottamushenkilöiden koulutuskiertoon merkittävästi.

– Olin helmikuussa 2020 esiintymistaitokurssilla Helsingissä, kun ensimmäisiä uutisia koronan leviämisestä rupesi tulemaan, vantaalaisen Maalausliike Vilen & Syrjäsen toisen kauden luottamusmies, maalari Pirita Järvinen muistelee.

Saman vuoden alussa Järvinen ja Ruduksen Kurikan toimipisteen luottamusmies, raudoittaja Juha Isomäki ehtivät käymään myös luottamushenkilökoulutuksen peruskurssin Vantaalla.

– Olen ollut luottamusmiehenä vuoden 2020 alusta lähtien, Isomäki toteaa.

Maalausliike Vilen & Syrjäsen työsuojeluvaltuutettu, maalari Emma Hyvönen pyyhkäisi suoraan jatkokurssille.

– Olen ihan noviisi. Tämä on ensimmäinen luottamushenkilökurssi, johon osallistun. Minun piti olla työsuojeluvaltuutettujen peruskurssilla, mutta se peruuntui.

Hyvöstä ei yhtään haitannut suora hyppy täydennyskurssille.

– Olen itse opiskellut sen verran, että olen hyvin kartalla, tammikuun alussa työsuojeluvaltuutetun pestin aloittanut Hyvönen jatkaa.

Loimaalaisen SL Rappauksen luottamusmies, maalari Salla Lehtosella on myös peruskurssi jäänyt väliin.

– Olen kyllä käynyt muita lyhyempiä kursseja useampana vuonna. Ilmoittauduin pariinkin kertaan peruskurssille, mutta ne peruttiin. Teen urakkaa, joten opinnotkin on sijoitettava työmaan aikataulun mukaan.

Salla Lehtoselle (vas.), Emma Hyvöselle, Pirita Järviselle ja Juha Isomäelle oli tärkeää päästä tapaamaan muita luottamushenkilöitä.

Innostusta  omaan tekemisen

Vaikka jatkokurssille tulijoilla on kokemusta luottamushenkilötehtävistä, työpaikalle on tuomisina lisäoppia ja uusia kikkoja.

– Hyvät kouluttajat, uutta tietoa ja vanhaa sai päivitettyä. Verkko-oppimisympäristöä pidän hyvänä  työkaluna, Isomäki kiteyttää.

– Itselläni jäi vahvasti mieleen työhyvinvointiasiat. Täällä tapaa vanhoja tuttuja ja tutustuu uusiin ihmisiin. Ajatusten vaihto on tärkeää, Lehtonen jatkaa.

– Työhyvinvointi-aiheeseen voisi käyttää vaikka koko päivän. Workshopeissa pääsee paremmin tutustumaan ihmisiin, Järvinen komppaa.

– Kurssi on syventänyt tietämystäni liiton toiminnasta ja vaikuttamisen mahdollisuuksista. Qatarin ihmisoikeustilannekatsaus oli myös mielenkiintoinen, Hyvönen sanoo.

– Meillä on työhyvinvointi hyvällä mallilla, mutta se on tärkeä asia,  Isomäki lisää.

Tärkeimmät viemiset kurssilta työpaikoille ovat lisäinnostus omaan tekemiseen ja isomman porukan taustatuki luottamushenkilön työssä.

Kaikille haastatelluille luottamushenkilöille järjestyi tarpeeksi aikaa hoitaa jäsenten asioita. Lehtonen pystyy urakkatyöstä huolimatta järjestämään joustavasti aikaa työntekijöiden edustamiseen tarvittavan ajan. SL Rappaus urakoi Helsingissä, Turussa, Tampereella ja niiden ympäristössä.

– Meillä on Kurikassa 60 työläistä. Saan aikaa luottamustehtävien hoitamiseen hyvin joustavasti. Tessin mukaan on  8 tuntia viikossa, mutta ajankäyttöä ei ole koskaan seurattu, Isomäki kuvaa tilannetta.

Maalausliike Vilen & Syrjäsen palveluksessa on lähes 60 henkeä. Luottamushenkilöiden ajankäyttö on ollut helppo järjestää ja tessin mukainen työstä vapautusaika on riittänyt asioiden hoitamiseen.

Teksti ja kuvat: Jukka Nissinen