Takaisin

Sellaista parempaa kenkää

Rakentaja-lehti 24.3.2022

Yksi turvakenkä ei käy kaikkeen eikä kaikille. Yritysten olisikin hyvä miettiä, voisivatko työntekijät valita itse kenkänsä tietyn hintaluokan sisällä.

Skyddan suosituimpia turvakenkiä.

Turvakengät, kuten moni muukin rakentajan turvallisuuden kannalta välttämätön tuote, kehittyvät eteenpäin turvallisuusvaatimusten ja käyttäjien halujen mukaan. Niiden ominaisuudet, mukavuus ja ulkonäkö paranevat, ne muuttuvat kevyemmiksi ja helpommin jalkaan sujautettaviksi.

Mitä pitää tietää turvakenkää valitessaan? Rakentaja vieraili kahden ison työvaateliikkeen – Skyddan ja IKH:n – myymälöissä tutustumassa ja asiantuntijoiden puheilla.

Kenkä käytön mukaan

– Esimerkiksi maalareille riittää sisätöissä perusmallinen matala turvakenkä, kun taas kirvesmies voi tarvita nilkkaa tukevaa korkeampaa mallia. Olennaista on, että työmaalla kaikissa kengissä on oltava naulaanastumissuoja sekä kärkisuoja, Heikki Petrov Skyddasta kertoo.

Heikki Petrov

Petrovin mukaan työmaat luovat omia käytäntöjään; joillakin työmailla esimerkiksi kaikilta vaaditaan korkeavartisia turvakenkiä. Puolikorkean varren lisäksi työmaalla voidaan vaatia umpikenkiä, jotta ne suojaavat paremmin kosteudelta.

– Korkeampivartisissa kengissä käytetään esimerkiksi memory foamia tukemaan nilkkaa. Se suojaa nyrjähdyksiltä ja venähdyksiltä, Senja Vuorma IKH:sta selittää.

Myös yksittäisillä yrityksillä on omia vaatimuksiaan kengille. Vuorma kertoo, että esimerkiksi joillain Ruduksen työmailla vaaditaan turvakengiltä myös jalkapöydän suojaamista.

Erityisesti ulkotyötä tekeville työntekijöille hankitaan usein sekä kesä- että talvikengät. Etelä-Suomessa, ja jos työssä ei olla kaiken aikaa ulkona, riittävät yleensä talvivuorettomat kengät.

– Toisaalta, jos turvakenkä on tehty kesäkäyttöön, sen pohja ei välttämättä pidä talvella. Talvikenkänä myytävissä turvakengissä pohjan on pidettävä myös kylmällä, Petrov toteaa.

– Esimerkiksi Sievin talvi- ja kesämallistossa alkaa olla useampi malli, jossa on erityinen kitkapohja, Vuorma kertoo.

Yksi tärkeä ominaisuuden on turvakengän kosteuskestävyys.

Senja Vuorma.

– Esimerkiksi Sievin turvakengissä käytetään nahkaa, joka kestää hyvin kosteutta, mutta vaatii huoltoa. Osassa kengistä käytetään myös goretex-suojakalvoa, joka tekee kengästä vedenpitävän, Vuorma kertoo.

Kesäkuumalla työskennellessä myös kengän tuulettuvuus lisää sen käyttömukavuutta. Ei-umpinainen turvakenkä ja ”sandaalimallinen” turvakenkä ovat viileämpiä vaihtoehtoja.

– Sandaalimallissakin on mukana naulaanastumis- ja kärkisuoja. Vaikka osalla työmaita vaaditaan umpinaisia kenkiä kesälläkin, myös sandaaleja menee, Vuorma kertoo.

– Kengän myyjän tehtävänä on kysellä, missä hommissa kenkää käytetään. Ei ole olemassa yhtä kenkää, joka sopisi kaikkeen, Petrov sanoo.

Mistä tuntee laadun?

Mistä tunnistaa laadukkaan turvakengän? Petrovin mukaan hinta antaa osviittaa.

– Paremmat turvakengät ovat kalliimpia. Myös tunnetun valmistajan kengät ovat useammin laadukkaita kuin täysin tuntemattoman. Silti tunnettu brändikään ei välttämättä riitä, sillä ostajan pitää tietää, mitä käyttötarkoitusta varten kenkä on tehty.

Petrov kertoo esimerkin: jos tarkastelee kahta samanlaista kenkää, joista toinen on kevyt ja toinen järeä, pitää ymmärtää, että se miellyttävän kevyt kenkä ei kestä kovemmissa hommissa kuin lyhyen aikaa.

– Vaikka hinta ei korreloisi 100-prosenttisesti laadun kanssa, niin kun verrataan 70 euron kenkää ja 170 euron kenkää, niissä on eroa. Laadukkaat materiaalit ovat yleensä suurin syy korkeampaan hintaan. Lisäksi Boa-kiinnitys nostaa hintaa suhteessa nauhoilla solmittaviin malleihin, Vuorma sanoo.

Vuorman mukaan myös välttämätön standardisointi näkyy hinnassa, sillä uusille malleille on haettava oma sertifikaattinsa.

Petrov harmittelee, että jotkin firmat laskevat, kaksien turvakenkien per työntekijä tulevan kalliiksi.

– Ei osata laskea, että jos niitä on kahdet, ne eivät myöskään kulu yhtä nopeasti.

Vuorman mukaan yrityksiltä olisi fiksuinta laittaa hintakatto työntekijöiden kengille ja antaa heidän valita omat turvakenkänsä.

– Silloin jokainen saisi itselleen sopivat kengät.

Hienosäätöä

Turvakengän käytettävyyteen vaikuttaa myös sen kiinnitys. Yhä useammissa turvakengissä on Boa-kiinnitys tai vastaava toisen merkin tuote, eli nauhojen solmimiseen ei enää menee aikaa, vaan kenkä ruuvataan kiinni.

– Meidän myymistämme kengistä jo 80 prosenttia on Boa-kiinnityksellä. Se näkyy myös kengän hinnassa, mutta toisaalta mekanismilla on elinikäinen takuu. Eli jos esimerkiksi teräsvaijeri katkeaa, se vaihdetaan uuteen. Joskus lukkomekanismiin pääsee sisälle työmaan pölyjä, jolloin se ei toimi. Silloin se voidaan vaihtaa myymälässä, Vuorma kertoo.

Pohjan ja kärkisuojan materiaaleissa on myös valinnanvaraa. Valittu materiaali vaikuttaa kengän painoon. Naulaanastumissuoja voi olla terästä, kevlaria tai komposiittia. Kärkisuojat valmistetaan teräksestä, alumiinista tai komposiitista.

Joissakin töissä joudutaan jatkuvasti kiipeämään tikapuille. Perusturvakengässä pohja voi alkaa antaa periksi, kun rasitus kohdistuu säännöllisesti jalan keskiosaan. Myös jalka rasittuu. Joihinkin turvakenkiin onkin tehty jalan kaarella teräsvahvike kiipeilyn varalle.

Usein kenkien käyttäjiltä unohtuu pohjallisten merkitys.

– Jos pitää samoja kenkiä 8 tuntia päivässä, 5 päivänä viikossa, pitäisi pohjallisia vaihtaa vähintään puolen vuoden välien. Muuten niiden vaimentavuus ja elastisuus on mennyttä. Todellisuus on se, että kun tullaan hankkimaan uusia pohjallisia, siitä edellisestä ei ole enää mitään jäljellä, Petrov sanoo.

Pohjallisia löytyy useilta valmistajilta ja niitä on monia erilaisia. Osa vaimentaa askelta, osa tukee jalkaholvia, jos se on korkea.

– Talvisin suositaan huopa-alumiinipohjallista, joka eristää kylmältä, varsinkin jos naulaanastumissuoja on terästä, Vuorma sanoo.

– Jos jalkojen kanssa on ongelmia, on myös lämmössä jalan muotoon muototutuvia. Pohjallinen laitetaan 90-asteiseen uuniin, istutaan alas odottamaan pari minuuttia, laitetaan lämmitetty pohjallinen kenkään ja kenkä jalkaan. Odotetaan toiset pari minuuttia ja pohjallinen muotoutuu oman jalan mukaan, Petrov kertoo.

IKH:n myymälässä on skanneri, joka mittaa jalan pohjan muotoa.

– Skanneri ehdottaa sitten oikeanlaista pohjallista, joka soveltuu mahdollisimman hyvin jalan muotoon, Vuorma sanoo.

Nuoret välittävät ulkonäöstä

Viime vuosina erityisesti nuoremmat rakentajat ovat toivoneet turvakengistä enemmän siviilikengän näköisiä. Lenkkarin ja klassisen CAT-kengän näköisiä tuotteita onkin tullut markkinoilla.

– Esimerkiksi australialaisen Steel Blue -merkin kengät näyttävät vaelluskengiltä. Turvakenkiäkin valmistavan lenkkarimerkki Reebokin kengät näyttävät lenkkitossuilta. Niissä on silti samat ominaisuudet kuin muissakin turvakengissä. ”Turvakenkämuodissa” korostuvat nyt ulkonäkö, keveys ja pikakiinnitys, Petrov kertoo.

– Helly Hansenin kapeamman lestin mallit ovat suosittuja erityisesti naisten keskuudessa. Suosiossa ovat nousseet enemmän lenkkarin näköiset turvakengät, Vuorma vahvistaa.

Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten