Poliittinen lakko pääkaupunki­­­­­seudulla 1.–2.2. ja mielen­osoitus 1.2.

Rakennusliitto julistaa poliittisen lakon 1.–2. helmikuuta. Lakon piirissä ovat Rakennusliiton kaikkien sopimusalojen työt Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa. Hätätyöt sekä LVI-huolto ja tienhoito on rajattu lakon ulkopuolelle.

Lisäksi Rakennusliiton jäsenet osallistuvat 1.–2.2. Teollisuusliiton ilmoittamaan lakkoon seuraavissa lakkokohteissa:

• Agnico Eagle Finland, Kittilän kaivos
  • Boliden Kevitsa Mining, Kevitsan kaivos
  • Neste Oyj, Naantalin jalostamo
  • Neste Oyj, Porvoon jalostamo
  • Outokumpu Chrome, Kemin kaivos
  • Outokumpu Chrome, Tornion tehdas
  • Outokumpu Steel, Tornio
  • SSAB Europe, Raahen tehdas
  • Terrafame Oy, Sotkamon kaivos
  • Yara, Siilinjärven kaivos

Miksi lakko?

Poliittisella lakolla vastustetaan Orpon hallituksen työelämää koskevia heikennyksiä. Hallitus on leikkaamassa sosiaaliturvaa, rajoittamassa lakko-oikeutta ja heikentämässä työehtoja. Rakennusliiton puheenjohtaja Kimmo Palosen mukaan ammattiliitoilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin työtaistelutoimet.

– Valitettavasti hallitus ei jätä ammattiliitoille muuta mahdollisuutta. Suomalaisen työntekijän työsuhdeturvaa ja työttömyyskorvauksia ollaan leikkaamassa rajusti, ja samaan aikaan hallitus yrittää viedä ammattiliitoilta mahdollisuuden puolustaa jäseniään, sanoo puheenjohtaja Palonen.

– Tällaista heikoimmassa asemassa olevien potkimista ja ammattiyhdistysliikkeen polkemista eivät varmasti ole toivoneet nekään ammattiliittojen jäsenet, jotka äänestivät vaaleissa hallituspuolueita, Palonen arvioi.

Mielipidemittausten mukaan ammattiliittojen toimilla on kansalaisten enemmistön tuki. Rakentajia on puhuttanut ennen muuta se, että ala on taantumassa ja työmaat hiljenemässä. Onko nyt oikea aika lakkoilla?

– Ammattiliiton on puolustettava jäseniään silloin, kun heidän oikeuksiaan poljetaan ja työehtoja heikennetään. Nyt tämä osuu samaan ajankohtaan kuin rakentamisen taantuma, mutta ay-liike ei valinnut tätä ajankohtaa, Palonen muistuttaa.

Vaikka lakko on poliittinen ja kohdistuu hallituksen toimia vastaan, on hallitusohjelmalla kuitenkin myös kytkös työnantajiin.

– Hallitusohjelman tavoite murtaa ammattiliitot ja rikkoa Suomessa työmarkkinoilla pitkään vallinnut sopimisen kulttuuri on suurelta osin työnantaja- ja yrittäjäjärjestöjen tilaus tälle hallitukselle, Palonen sanoo.

Mielenosoitus 1.2. ja kuljetukset

Kehotamme kaikkia jäseniämme osallistumaan Helsingissä torstaina 1.2. klo 12–14 järjestettävään STOP nyt! -mielenosoitukseen.

Mielenosoitukseen osallistuvat Rakennusliiton jäsenet ovat lakossa kyseisenä päivänä ja heille maksetaan lakkoavustus. Poliittinen mielenilmaus on voimassa olevan lainsäädännön mukaan laillinen ja siihen osallistuminen täysin sallittua. Työnantaja ei saa kohdistaa mielenosoitukseen osallistuvaan työntekijään mitään haitallisia seuraamuksia.

SAK järjestää kuljetuksia STOP nyt! -mielenosoitukseen eri puolilta Suomea. Kuljetukseen tulee ilmoittautua mahdollisimman pian.

Ilmoittaudu kuljetukseen

Lue lisää mielenosoituksesta SAK:n sivuilta

Lakkoavustus

Sekä kahden päivän lakkolaisille että vain mielenosoitukseen osallistuville maksetaan lakkoavustus (67 €/päivä). Lakkoavustus haetaan lakon jälkeen ensisijaisesti Rakennusliiton eAsioinnin kautta.

Tarkempia ohjeita lakkoavustuksen hakemiseen