Rakennusliitto on julistanut poliittisen lakon 85 kohteeseen 14.12.

Rakennusliitto toteuttaa muiden SAK:laisten liittojen tavoin työtaistelutoimia torstaina 14.12.2023. Lakkokohteita on 85 eri puolilla maata ja eri rakentamisen toimialoilla.

Lakkokohteet näet tästä linkistä

– Ammattiyhdistysliikkeen tehtävä on puolustaa jäsentensä oikeuksia, ja hallitus on nyt kohdistamassa kohtuuttomat leikkaukset vahvasti juuri työntekijöihin ja työttömiin. Samalla hallitus pyrkii murentamaan ammattiyhdistysliikkeen vaikutusmahdollisuuksia, Rakennusliiton puheenjohtaja Kimmo Palonen sanoo.

Kyseessä on lailliset poliittiset työtaistelut, joilla vastustetaan Orpon-Purran hallituksen suunnittelemia heikennyksiä työntekijöiden työtaisteluoikeuteen, työehtoihin ja työsuhdeturvaan. Lakot ovat osa SAK:n ja sen jäsenjärjestöjen #PainavaSyy-toimintapäivää.

Useissa kohteissa myös Sähköliiton jäsenet osallistuvat lakkoihin yhdessä Rakennusliiton jäsenten kanssa.

Torstaina 14.12. järjestetään myös kaikille avoimia #PainavaSyy-toritapahtumia eri puolilla maata.

Lakkoavustus

Rakennusliitto maksaa lakkoon osallistuville jäsenilleen lakkoavustusta 67 euroa. Avustusta maksetaan kaikille niille jäsenille, joiden jäsenyys on alkanut ennen työtaistelun alkua ja joiden jäsenmaksut ovat kunnossa. Avustusta maksetaan myös ulosmarssiin osallistuville muiden ammattiliittojen jäsenille.

Ohjeet lakkoavustuksen hakemiseen