Rakennusliitto nostaa järjestöllistä valmiutta

Rakennusliiton hallitus käsitteli kokouksessaan torstaina laajasti ajankohtaista poliittista tilannetta. Pääministeri Orpon hallituksen ohjelman yksiselitteinen tavoite on tavallisten työntekijöiden toimeentulon heikentäminen, liiton hallitus totesi. Tavoitteeseen pyritään heikentämällä ammattiyhdistysliikkeen mahdollisuuksia puolustaa jäseniään.

– Hallitus on esityksillään murtamassa luottamukseen ja tasavertaiseen neuvotteluun pohjaavan yhteiskunnan rakenteen. Neuvottelujen ja yhteistyön maailmasta ollaan siirtymässä yksipuoliseen sanelun maailmaan, Rakennusliiton puheenjohtaja Kimmo Palonen sanoo.

– Hallituksen propaganda muutoksista, jotka ovat jo voimassa Suomen kilpailijamaissa, on silkkaa valetta. Hallitus on tuomassa Suomeen vain ruoskaa ja keppiä, ei mm. Ruotsin mallin mukaisia oikeuksia työntekijöille.

Rakennusliitto on mukana SAK:n liittojen yhteisessä #PainavaSyy-kampanjoinnissa. Liiton hallitus päätti aloittaa järjestöllisen valmiuden kohottamisen ja myönsi toimenpidevaltuuksia liiton johdolle.

– Työtaistelutoimetkaan eivät ole pois suljettuja, mutta toivomme viimeiseen saakka hallituksen lopulta ymmärtävän, että Suomea kannattaa rakentaa yhteistyöllä, ei kansaa jakamalla, Palonen toteaa.