Työsuhteita naamioitu yrittäjyydeksi espoolaisella rakennustyömaalla

Hausia Oy:n pääurakoimalla työmaalla Espoossa on laatoitustöistä vastaavan aliurakoitsijan Laatoitus ja Saneeraus Ra-Ve Oy:n alaisuudessa toiminut ukrainalaisia sotapakolaisia, joiden työsuhteet oli naamioitu kevytyrittäjyydeksi. Laatoittajat oli tilattu töihin Dineder Oy:ltä. Pääurakoitsijalle laatoittajat oli esitelty Free laskutus Oy:n työntekijöinä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston suorittamassa tarkastuksessa (tarkastuskertomus 2023/11821) kuuden laatoittajan osalta täyttyivät kaikki työsuhteen tunnusmerkit. Vakavia puutteita oli myös ulkomaalaislain edellyttämissä viranomaisilmoituksissa. Osalla kyseisistä työntekijöistä oli jo rajoittamaton työnteko-oikeus Suomessa, osalla todistukset tilapäisen suojelun hakemisen vireillä olosta.

Dineder Oy peri laatoittajien urakkapalkkioista mm. ”tulkkauksen” perusteella neliömetriperusteista korvausta.

– Työsuhteisen työn naamioiminen valeyrittäjyydeksi on rakennusalalla jatkuvasti yleistyvä toimintatapa, jolla pyritään kiertämään yleissitovan työehtosopimuksen noudattamista ja työnantajavelvoitteita. Ukrainan sotapakolaiset ovat erittäin alttiita tämän kaltaiselle hyväksikäytölle. Tyypillisesti aliurakointiketju on pitkä ja monimutkainen, mikä vaikeuttaa asioiden selvittämistä, sanoo Rakennusliiton sopimusalavastaava Toni Malmström.