SAK:n edustajistossa keskusteltiin työelämäasioista

SAK:n edustajisto kokoontui viime viikolla. Kokouksen yhteydessä järjestettiin eduskuntavaalitentti puolueiden puheenjohtajille.

Rakennusliiton edustajana kokouksessa ollut Jari Jääskeläinen kertoo, että kokouksen tunnelmat olivat hyvät. Liitot tekivät hyviä esityksiä, ja eduskuntavaalitentti kruunasi kokouksen.

– Tämä on paikka, jossa oikeasti voi saada asioita esille.

Rakennusliitto esitti edustajistolle, että EU/ETA-alueen ulkopuolelta tuleville, vailla pysyvää oleskelulupaa Suomessa oleville työntekijöille maksettaisiin palkka Suomen valtion ylläpitämälle älytilille. Älytililtä maksu jakautuisi työntekijän palkaksi, verottajan osuudeksi, eläkemaksuiksi ja mahdollisesti myös lakisääteisen tapaturmavakuutuksen osuudeksi.

Edustajisto päätti, että SAK edistää edunvalvonnassaan älytilin lainsäädännöllisten mahdollisuuksien selvittämistä.

Jääskeläinen kehuu myös Palvelualojen ammattiliitto PAMin tekemää esitystä työelämätaitojen ja ammattiliittojen toiminnan opetuksen lisäämiseksi perusopetuksessa. Päätökseen lisättiin Jääskeläisen esityksestä myös asian huomioiminen ammatillisessa koulutuksessa.

Teollisuusliitto esitti työturvallisuusrikoksista annettavien sanktioiden koventamista. Edustajisto päätti, että SAK edistää lainsäädännön kehittämistä siten, että työturvallisuusrikoksen rangaistusmaksimia nostettaisiin.

Edustajiston kokouksen ja eduskuntavaalitentin tallenteet voi katsoa SAK:n Youtube-kanavalta. Kaikki liittojen esitykset ja päätökset ovat luettavissa SAK:n verkkosivuilla