Viranomaiset valvovat elementtirakentamista tehostetusti

Elementtirakentaminen on viikoilla 20–21 (14.–25.5.2018) työsuojeluviranomaisen tehovalvonnassa. Kahden viikon aikana tarkastetaan elementtirakentamisen työmaita eri puolilla Suomea.

Valvonnan kohteena on betonielementtikuormien purku kuorma-autoista työmaalle sekä elementtien varastointi ja asennus. Tehovalvontaa tehdään, koska raskaiden elementtien käsittelyyn liittyy suuri putoamisriski sekä riski jäädä kaatuvan elementin alle. Vakavia tapaturmia on sattunut paljon.

Älä keiku kuorman päällä ilman putoamissuojausta!

”Elementtikuormien purkutyössä laiminlyödään turvallisuusmääräyksiä edelleen hyvin usein. Purkutyön turvallisuuden varmistamiseen on olemassa toimivia keinoja, joiden käyttö onneksi lisääntyy koko ajan. Tehovalvonnalla haluamme vauhdittaa tätä kehitystä”, kertoo ylitarkastaja Jari Nykänen Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Tyypillinen laiminlyönti on se, että purkutyötä tekevä työntekijä seisoo betonielementtikuorman päällä yli kahden metrin korkeudessa ilman minkäänlaista putoamissuojausta. Mikäli tehovalvonnassa havaitaan työturvallisuuspuutteita, velvoitetaan päätoteuttajaa sekä tarvittaessa myös elementtiurakoitsijaa ja kuljetusliikettä laittamaan asia kuntoon määräajassa.

Vastaavaa tehovalvontaa tehtiin viimeksi Etelä-Suomessa syyskuussa 2017. Tuolloin tarkastetuissa kohteissa alle puolella oli putoamissuojaukset kunnossa. Muutamassa tapauksessa työ jouduttiin keskeyttämään työntekijöiden välittömän putoamisvaaran vuoksi.

Elementtikuorman purkutyössä työntekijän putoaminen tulee estää ensisijaisesti rakenteellisin ratkaisuin, kuten telineillä, ja toissijaisesti putoamissuojaimilla eli valjailla.