Rakennusliitto hyväksyi rakennusalojen neuvottelutulokset

Rakennusliiton hallitus hyväksyi tiistaina rakennusaloille neuvotellut työehtosopimusratkaisut. Kaikkien alojen ratkaisut ovat kaksivuotisia ja niihin sisältyy kaksi palkankorotusta.

Ensimmäinen 40 sentin taulukkopalkkojen korotus ja 30 sentin yleiskorotus tulee rakentajille kesäkuun alusta. Toinen saman suuruinen korotus tulee vuoden kuluttua eli 1.6.2019.

Palkankorotusten lisäksi ratkaisut sisältävät monia sosiaalisia parannuksia, mm. oman ilmoituksen sairauspoissaoloissa. Rakennustuoteteollisuudessa on sovittu uuden, ammattitaitoon perustuvan palkkausjärjestelmän käyttöönotosta.

Rakennusalojen uusi työehtosopimusratkaisu vaatii vielä voimaan tullakseen kaikkien työnantajaliittojen hyväksynnän. Liittojen päättävät elimet ovat koolla tällä viikolla.

Rakennusliitto julkaisee tarkemmat tiedot sopimuksista, kun niiden läpimeno työnantajien käsittelyssä on varmistunut.