Tyhjän tarjoaminen ei riitä SAK:lle

SAK katsoo nollaratkaisujen tarjoamisen tulehduttavan pahan kerran työehtoneuvottelujen ilmapiiriä.

Suomen suurin palkansaajajärjestö paheksuu Metsäteollisuus ry:n toimintaa työehtosopimusneuvotteluissa.

– Metsäteollisuus on kieltäytynyt neuvottelemasta Paperiliiton kanssa palkankorotuksista. Tällainen toiminta tulehduttaa pahan kerran neuvottelukierroksen ilmapiiriä, sanoo SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Hän painottaa, että nyt tarvitaan palkansaajien ostovoiman turvaavat palkankorotukset.

– Näyttää siltä, että työnantajapuoli pyrkii ajamaan nollakorotuksia kaikille aloille, mutta nollakorotuksilla ei sopimuksia SAK:laisille aloille synny. Käynnissä on liittokierros ja tämän mukaisesti työehtoratkaisut voivat vaihdella alakohtaisesti.

Eloranta huomauttaa, että nollakorotukset eivät ole perusteltuja myöskään talouden näkökulmasta.

SAK:n hallitus käsitteli ajankohtaista työmarkkinatilannetta tämän päiväisessä kokouksessaan.

Hallitus päätti tiivistää liittojen yhteistyötä ja lisätä tietojen vaihtoa, jotta kaikille saadaan ostovoimaa parantavat työehtosopimukset. Lisäksi hallitus totesi, että liitot nostavat toimintavalmiuttaan