Rakennusliitto kannustaa perhevapaiden pitämiseen

Rakennusliitto kannustaa varsinkin miehiä pitämään enemmän perhevapaita.

-Miehet varmasti tekevät sen mielellään. Se olisi omiaan vähentämään naisiin kohdistuvaa raskaussyrjintää työmailla, korostaa puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

Harjuniemi kertoi asiasta Tasa-arvovaltuutetun raskaussyrjinnän vastaisen kampanjan avajaisissa.
-Jopa puolet meille tulevista työelämäyhteydenotoista liittyy raskaussyrjintään. Tilanne on pysynyt vuosia samana. Se kertoo, että raskaana tai perhevapaalla olevan työntekijän kohteluun liittyy edelleen paljon sekä tietämättömyyttä että aikansa eläneitä asenteita, sanoo tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaara.
Raskaussyrjintää esiintyy jonkin verran myös rakennusalalla. -Tämä tuli esiin Rakennusliiton tänä keväänä teettämässä tutkimuksessa. Väittäisin kuitenkin, että tässä on otettu viime vuosina ja vuosikymmeninä suuri harppaus parempaan suuntaan, sanoo Harjuniemi.
Tasa-arvovaltuutetun tekemä tuore kysely kertoo, että syrjintä raskauden tai perhevapaiden takia näkyy ammattiliittojen arjessa jatkuvasti. Kyselyyn vastanneista liitoista 46 % ilmoitti, että ne saavat jäseniltään yhteydenottoja raskaus- ja perhevapaasyrjinnästä vähintään viikoittain.
Harjuniemen mukaan rakennuksilla ei pitäisi syrjiä ketään sukupuoleen, ikään, rotuun tai uskontoon perustuen. -Tässä meidän on oltava ehdottoman tarkkoja.

Lisää tietoa raskaussyrjinnästä tästä linkistä: Raskaussyrjintä