Guggenheim on ollut kuuro rakentajien esityksille

Helsinkiin tyrkyllä ollut taidemuseo Guggenheim on ollut rakennushankkeissaan täysin kuuro rakentajien toiveille ja esityksille. Taidesäätiöllä on parhaillaan menossa rakennusprojekti Abu Dhabissa, jossa rakentajien työolot ovat surkeassa jamassa.

Guggenheimin taidemuseo Abu Dhabissa sijoittuu samaan ryppääseen kuin Louvren uusi taidemuseo Saadiyatin saarella. Louvren rakennustyössä käytetään ulkomaisia siirtotyöläisiä, joiden palkat, työolot ja työsuojelu ovat olleet koko ajan retuperällä. Tästä on valittanut ja huomauttanut myös kansainvälinen Rakennus- ja puuliitto BWI, johon myös Rakennusliitto kuuluu.

BWI on käynyt Guggenheimin kanssa useita kertoja keskusteluja, että sen uudella työmaalla asiat hoidettaisiin paremmin. Säätiö on kuitenkin kieltäytynyt enemmistä neuvotteluista BWI:n ja muiden kansainvälisten järjestöjen kanssa. Niiden mielestä Guggenheimin olisi hoidettava rakennusalan siirtolaisten asiat kuntoon omalla työmaallaan.

Kansainvälinen liitto uskoo kuitenkin, että rakentajien kurja kohtelu jatkuu myös Guggenheimin työmaalla Abu Dhabissa.