Lepomäki ja Vartiainen kävivät leijonan luolassa

Kokoomuksen kansanedustajat Elina Lepomäki ja Juhana Vartiainen tulivat Pitkänsillan ylitse Rakennusliittoon keskustelemaan työmarkkinoiden tilanteesta.

Molemmat ovat tulleet tunnetuiksi siitä, että he kannattavat työehtosopimusten yleissitovuuden poistamista. Rakennusliitto taas kannattaa yleissitovuuden säilyttämistä.

Voiko tästä siis syntyä villoja?

vartiainen_lepomaki_harjuniemi
Kansanedustajat Juhana Vartiainen ja Elina Lepomäki kävivät Rakennusliiton järjestämässä tilaisuudessa kertomassa mielipiteensä työehtosopimuksista. (Kuva: Jukka Nissinen)

Rakennusliiton järjestämään tapaamiseen kerääntyi Lepomäen ja Vartiaisen lisäksi vajaat 40 työmarkkinoiden vaikuttajaa, ennen muuta liittojen lakimiehiä.

Vartiaisen aloitti tilaisuuden väittämällä, että yleissitovuutta noudattavista maista Suomi on selvästi ääripää tiukkuudessaan.

-Kaikille työntekijöille tulevat aina yleiskorotukset. Se merkitsee sitä, että korotuksen saavat valtion viraston laiskuritkin vaikka heidän tuottavuutensa ei kasva lainkaan. Tähän meillä ei ole varaa, korosti Vartiainen.

Vartiainen on ollut kokoomuksen kansanedustaja vuodesta 2015 lähtien. Ennen poliittista uraansa Vartiainen oli Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtaja, johon hänet valittiin sosialidemokraattina.

Vartiainen sanoi ymmärtävänsä sen, että sopimuksilla suojataan heikoimmassa asemassa olevia. -Tästä minä en olisikaan luopumassa. Sen sijaan minusta ei ole järkevää antaa korotuksia aina ja kaikissa tilanteessa koko porukalle.

Elina Lepomäki puolestaan muistutti, että yleissitovuus oli syntyessään nimenomaan työnantajien lempilapsi. -Muuten siitä olisi luovuttu jo aikoja sitten.

Hänen mukaansa yleissitovuus oli hyvää teollisuudelle aikana, jolloin ei ollut kilpailua, inflaatio pyöri ja devalvaatiolla muutettiin rahan arvoa. -Nyt siihen ei ole mahdollisuuksia, joten palkankorotukset johtavat työttömyyteen.

Elina Lepomäki on ollut kokoomuksen kansanedustaja vuodesta 2014. Lepomäki on toiminut ajatuspaja Liberan tutkimusjohtajana ja hallituksen puheenjohtajana.

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas puolestaan puolusti yleissitovuutta sillä, että ilman sitä maa täyttyy ulkomaisista rakentajista ja liitto saa sammutella valoja. -Suomalaisten palkansaajien eduista on suurin osa sidottu nimenomaan työehtosopimukseen, laissa on aika vähän määräyksiä. Rakennusalallakin menisi yleissitovuuden poistuttua pekkaspäivät, sisävessat, haalarit ja kengät.

Vartiainen korosti, että hän voisi suostua vielä palkkojen sopimiseen liittojen kesken. -Mutta jätetään sitten paikallisesti sovittavaksi irtisanomissuoja, ylityökorvaukset ja muut oheistuotteet.

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi muistutti, että ainakin rakennusalalla voitaisiin nostaa tuottavuutta huomattavasti tekemällä yhdessä asiat fiksummin. -Nyt menee useasti kolmasosa työajasta odoteluun ja katseluun, kun asiat on suunniteltu huonosti.

Erilaisista mielipiteistä huolimatta keskustelu pysyi inhimillisenä ja avartavana. Lepomäki ja Vartiainen poistuivat leijonan luolasta elävänä ja ilman näkyviä vammoja.

Heikki Korhonen