Takaisin

Työsuojelun puhelinneuvonta osoittautui suosituksi

Helmikuussa käynnistynyt työsuojeluviranomaisen valtakunnallinen puhelinneuvonta on osoittautunut suosituksi. Elokuun loppuun mennessä se oli palvellut jo yli 15 000:ta soittajaa.

Palvelusta saa virka-aikana ohjeita ja apua niin työsuhteen ehtoihin, työturvallisuuteen kuin työssä esiintyvään häirintään ja syrjintään liittyen. Neuvonnan kautta voi tehdä myös valvontapyyntöjä.
”Päivystystoiminnan hoitaminen yhteisvoimin on selvästi tehokkaampaa kuin viiden rinnakkaisen palvelun pyörittäminen. Asiantuntevan viranomaisen edustajan tavoittaa nyt virka-aikana riippumatta siitä, mistä päin Suomea soittaa”, kertoo puhelinneuvontaa koordinoiva ylitarkastaja Eerik Tarnaala Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelta.

Valtaosa soittajista oli työntekijöitä, mutta myös työnantajilta tuli paljon yhteydenottoja.

Työsuhdeneuvonta auttaa ratkaisemaan erimielisyyksiä

Puheluista reilu puolet on koskenut työsuhteen ehtoihin liittyvää neuvontaa – erityisesti työsuhteen päättämisen yksityiskohtia, palkkasaatava-asioita sekä työaikasäädöksiä. Työsuhdeasioissa korostuu työsuojeluviranomaisen ohjaava rooli, sillä esimerkiksi työsuhteen päättämisen laillisuuden arviointi tai palkkasaatavariitojen ratkaiseminen ovat yksityisoikeudellisia riita-asioita, joihin työsuojeluviranomainen ei voi puuttua. Oikea ja täsmällinen tieto työsuhdelainsäädännön velvoitteista kuitenkin auttaa usein pääsemään yhteisymmärrykseen.

Paljon yhteydenottoja sisäilmasta ja asbestista

Fyysisen työturvallisuuden osalta neuvontapuhelimeen on otettu tasaisesti yhteyttä niin henkilökohtaisiin suojaimiin, työtapaturmavaaroihin kuin kemikaali- ja koneturvallisuuteenkin liittyen. Yksi yleinen yhteydenottojen aihe on kosteus-, home- ja sisäilmaongelmat. Rakennusalan tarkastajilta taas on tiedusteltu paljon vuodenvaihteessa muuttuneen asbestilainsäädännön yksityiskohdista.

Noin 10 % puhelinneuvontaan saapuneista yhteydenotoista on koskenut työsyrjintää, työssä esiintyvää häirintää ja muuta epäasiallista kohtelua sekä psykososiaalista kuormittumista. Valtaosassa näistä tapauksista asiantuntijatarkastajat ovat ohjeistaneet asiakasta siinä, miten asiaa tulisi käsitellä työpaikalla. Tarvittaessa yhteydenotot ovat johtaneet myös viranomaisen valvontatoimenpiteisiin.

Työsuojeluviranomaisen puhelinneuvonta palvelee arkisin kello 8–16.15 numerossa 0295 016 620. Lisätietoja puhelinneuvonnasta sivulla www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/asiointi/puhelinneuvonta.