SAK heitti pallon liitoille ja EK käänsi kuppinsa

SAK hyväksyi maanantaina alustavasti neuvottelutuloksen yhteiskuntasopimuksesta äänestyksen jälkeen. Näin keskusjärjestö lähettää kilpailukykysopimuksenakin tunnetun paketin liittojen soveltamisneuvotteluihin.

Sen sijaan työantajia edustava Elinkeinoelämän keskusliitto EK hylkäsi omalta osaltaan sopimusesityksen. Se vaatii, että kaikki SAK:laiset ammattiliitot lähtevät mukaan sopimukseen. EK:n mukaan tässä tilanteessa ei ole mahdollista todeta, että sopimus syntyy ja se allekirjoitetaan. Nyt sopimuksen ulkopuolella on noin 40 prosenttia SAK:n jäsenistä.

SAK:n hallituksessa päätös syntyi äänin 14–5. Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi äänesti tyhjää, sillä liiton hallitus päätti perjantaina yksimielisesti, että rakentajat neuvottelevat omat sopimuksensa ensi talvena. Rakentajat eivät halua työehtosopimuksiin lisää työaikaa, jopa ilman vastaavaa palkkaa.

Rakennusliiton lisäksi sopimuksen ulkopuolelle ovat halunneet jäädä Palvelualojen ammattiliitto PAM, Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT, Elintarviketyöläisten liitto SEL ja Lentoemäntä ja Stuerttiyhdistys SLSY.

SAK edellyttää, että myös maan hallitus toimii omalta osaltaan kilpailukykysopimuksen mukaisesti. Hallituksen on luovuttava puolentoista miljardin euron leikkauksista sekä veronkorotuksista ja toteutettava veronkevennykset.

SAK on edelleen valmis jatkamaan niin sanotun Suomen mallin valmistelua. Kyseessä on malli, jonka mukaan vientiteollisuuden tila ratkaisee kaikkien alojen palkankorotukset.

Kilpailukykysopimuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä SAK:n hallitus päättää lopullisesti kesäkuussa, kun sopimuksen kattavuus ja maan hallituksen toimet sopimuksen osalta ovat varmistuneet.