Selkeyttä turvallisuushavainto- ja kulunvalvontakäytäntöihin

Rakennusliitto suhtautuu positiivisesti työturvallisuuden parantamiseen eikä vastusta työturvallisuushavaintojen dokumentointia, mutta edellyttää, että työntekijöiden identiteettisuojaa kunnioitetaan.

Rakennusliitto edellyttää myös, että kaikilla työmailla työskentelevillä on oikeus ja mahdollisuus tehdä turvallisuushavaintoja, myös aliurakoitsijoiden työntekijöillä.

Rakennusliiton hallitus käsitteli tänään rakennusteollisuuden työpaikkojen turvallisuushavaintoihin ja kulunvalvontaan liittyviä käytäntöjä. Kokouksessa hyväksyttiin ohjeet, joilla työntekijöiden identiteettisuoja voidaan turvata työturvallisuushavaintoilmoitusten ja TR -mittausten yhteydessä.

Kulunvalvontatietoja ei voi sellaisenaan käyttää yksinomaisena palkanmaksun perusteena.

Liite: Turvallisuushavaintojen tekeminen ja kulunvalvonta rakennusteollisuudessa 5.2.2016