Rakennusliitto torjuu jyrkästi vuokrapomon rasismisyytökset

Rakennusliitto torjuu päättäväisesti ja selkeästi syytökset kaikenlaisesta rasismista toiminnassaan.

Ulkomaalaistaustainen vuokrafirman pyörittäjä syytti keskiviikkona Ylen A –studiossa Rakennusliittoa suoraan rasistiseksi.

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi vastasi syytökseen jo samassa ohjelmassa muistuttamalla, että liitto teki jo 90-luvun puolivälissä linjauksen, ”ettei rasismin kanssa lähdetä riiustelemaan ja flirttailemaan”.

Harjuniemi muistutti myös, että Rakennusliitolla on nyt tuhansia ulkomaalaistaustaisia jäseniä. Heidän työehtojaan ja etujaan hoidetaan aivan yhtä pontevasti kuin kantasuomalaistenkin jäsenten etuja.
-Itse asiassa Rakennusliitto on ollut myös ulkomaalaistaustaisten ja tänne asettuneiden ihmisten vahva puolustaja ehkäisemällä hyväksikäyttöä, alipalkkausta ja työmailla tapahtuvaa sortoa. Se jos mikä on todellista, arkipäiväistä rasismintorjuntaa.

Harjuniemi muistutti perusajatuksesta, jonka mukaan samoilla pelisäännöillä pelataan riippumatta millaisista oloista ihminen tulee tai millainen etninen tausta hänellä on.
-Usein vain käy niin, että ihmisiä, joita haetaan ulkomailta töihin, ja ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä ylipäätään kerta kaikkiaan käytetään alallamme hyväksi. Yrittäjät sitten monesti miettivät, että jaaha, syyllinen on löytynyt ja se on Rakennusliitto.

Rakennusteollisuus RT ehdotti aikaisemmin tällä viikolla, että Suomeen tulleet pakolaiset koulutettaisiin rakennusalalle pikakoulutuksella. Tätä perusteltiin kovalla työvoimapulalla.

Rakennusalan työttömyys on nytkin reilut 13%. Viime kesänä vain puolet nuorista, juuri alalle valmistuneista päästi edes jonkinlaiseen rakennusalan työhön. Harjuniemi muistuttikin A-studiossa, että olisi viisasta työllistää ensin nuoret, vasta alalle valmistuneet nuoret ennen kuin lähdetään pikakouluttamaan pakolaisia alalle.

Vuokrafirman pyörittäjän mielestä Rakennusliiton kielteinen kanta turvapaikanhakijoiden pikakoulutukseen johtuu rasismista.
-Se on rasistinen, jos he kieltävät tänne tulevilta syyrialaisilta, somalialaisilta ja afganistanilaisilta turvapaikanhakijoilta heidän kouluttamisensa. Se on törkeä asia. Jos heidän mielestään noiden ihmisten on elettävä sosiaaliturvan varassa, niin ei yhteiskunta enää pyöri. Ihmisiä pitää kouluttaa ja jokaisen heistä tulee elättää itsensä ja kantaa oma vastuunsa.

Harjuniemen mukaan Rakennusliitto ei ole koskaan ollut koulutusta vastaan eikä edes voi estää yrityksiä ja viranomaisia kouluttamasta väkeä alalle.
-Kyllä tässä vuokrafirman vetäjä ampuu pahasti yli, jos väittää Rakennusliiton suosivan vain sosiaaliturvan varassa elämistä. Meidän jäsenemme ovat poikkeuksellisen aktiivisia, työntekoa kunnioittavia ja arvostavia ihmisiä. Tällainen vuokrafirman pomon syytös on suorastaan loukkaava.

Rakennusliiton edunvalvontaa ja oikeusosastoa työllistävät eniten tälläkin hetkellä ennen kaikkea enemmän tai vähemmän löysästi toimivien vuokrafirmojen ja heidän ulkomaalaisten työntekijöidensä palkka- ja työsuhdesaatavat.