SAK: Kilpailukykyä reiluin ehdoin

Vahva talous mahdollistaa korkean työllisyyden, hyvinvoinnin ja toimivat julkiset palvelut. Suomen taloudesta ja kilpailukyvystä on siksi pidettävä huolta.

SAK:n malli talouden ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi perustuu sopimiseen: työmarkkinajärjestöt sopivat työehdoista keskenään ja työelämään liittyvästä lainsäädännöstä yhteistyössä valtiovallan kanssa. Hallitus ja työnantajat sen sijaan haluavat yksipuolisesti heikentää työntekijöiden palkkaa ja muita työehtoja.

Hallituksen malli perustuu työn hinnan alentamiseen, vaikka Suomen ensisijainen kilpailukeino on hyvä tuottavuus. SAK:n sopimisen malli parantaisi tuottavuutta tinkimättä palkansaajien turvasta ja reiluista työehdoista.

Neuvottelut ratkaisevat Suomen suunnan

Palkansaajien ja työnantajien keskusjärjestöt (SAK, Akava, STTK, EK ja KT) neuvottelevat parhaillaan Suomen kilpailukykyä ja työllisyyttä parantavasta työmarkkinasopimuksesta. Neuvottelut alkoivat syyskuun lopussa hallituksen kaksi kertaa käynnistämien yhteiskuntasopimusneuvottelujen kariuduttua.

SAK tavoittelee työmarkkinasopimusta, joka sisältää työnantajamaksujen alentamisen, tulevien vuosien palkkaratkaisut, paikallisen sopimisen sekä ansiosidonnaisen työttömyysturvan keston ja tason.

Työnantajia edustava Elinkeinoelämän keskusliitto EK keskittyisi palkansaajien yksikkötyökustannusten alentamiseen. EK:n tavoitteet ovat lähes samat hallituksen pakkolakiesityksen kanssa. Palkkaratkaisusta EK haluaa neuvotella vasta syksyllä 2016, kun nykyiset työehtosopimukset ovat päättymässä.

Jos työmarkkinaneuvotteluissa ei päästä tulokseen syksyllä, hallitus on ilmoittanut toteuttavansa SAK:n vastustamat pakkolait vuoden 2017 alussa.

Oheisessa Kilpailukykyä reiluin ehdoin -lennäkissä on kuvattu lyhyesti  maan hallituksen ja SAK:n kilpailukykyä edistävien esitysten sisällöt ja erot. Voit tulostaa sen vaikkapa työpaikkasi ilmoitustaululle.

Kilpailukykyä reiluin ehdoin -lennäkki