Tarkastaja myöntää: Rakennusten viikonlopputyö ei ole hallinnassa

Aluehallintoviraston tarkastaja Jari Nykänen myöntää, ettei viikonloppuisin tapahtuva rakennustyö ole pääkaupunkiseudulla oikein kenenkään hallinnassa. Pahimmillan työmailta löytyy työntekijöitä, joilla ei ole edes oleskelulupaa Suomessa. Näin kävi juuri aluehallintoviraston ja poliisin suuressa ratsiassa.

Poliisi on jakanut poikkeuksellisen paljon sakkoja Helsingin rakennustyömaille tehdyssä jättiratsiassa. Poliisi ratsasi työmaita yhdessä Etelä-Suomen aluehallintoviraston kanssa.

Viranomaisten tarkastuksen kohteena oli sata työmaata ja sakkoja sai heti kättelyssä 12 työmaavastaavaa. Lisäksi kolmelle kadoksissa olleelle vastaavalle on vielä luvassa sakot.

Vastaava ratsia tehtiin myös keväällä  ja silloin sakkoja napsahti vain viidelle vastaavalle.

Viranomaisten mukaan erityisen törkeitä tapauksia paljastui, kun valvontaa jatkettiin viikonloppuna.

-Kyllä meille vahvistui käsitys, ettei tämä rakennusalan viikonlopputyö ole edelleenkään kenenkään hallinnassa, sanoo tarkastaja Jari Nykänen aluehallintovirastosta.

Työmailta löytyi enemmän ulkomaisia työntekijöitä, joiden paperit eivät olleet kunnossa. Yhden työmiehen oleskelulupa oli ehtinyt kokonaan umpeutua.

-Tämä antoi viitteitä siitä, että vanhassa urbaanilegendassa saattaa olla perää. Sen mukaanhan viikonlopuiksi työmaille vaihdetaan työmiehet, sanoo  Jari Nykänen.

Hänen mukaansa vaikutelma todella oli, ettei työmailla ollut viikonloppuisin suomalaisia töissä.

-Niillä työmailla, joilla minä kävin, ei ollut yhtään suomalaista. Harvalla työmaalla oli edes työnjohtoa paikalla. Tästä me annoimme jo viime kevään tehoiskun jälkeen huomautuksia.

Viikon jatkuneisiin valvontaiskuihin osallistui joka päivä 4–5 partiota, joissa kussakin oli mukana poliiseja sekä työsuojeluviranomaisia.

Tunnistekorttien lisäksi tarkastettiin työmaiden turvallisuus. Huomautettavaa löytyi vain vähän.

-Siltä osin tilanne oli parempi kuin keväällä. Silloin jouduimme sulkemaan yhden työmaan työturvallisuuden puutteiden takia. Putoamisesteet puuttuivat rakennustelineiltä kokonaan, Nykänen sanoo.