Rakentaja Matti Semi lävitse eduskuntavaaleissa

Luottamusmies Matti Semi (vas.) Varkaudesta nousi uudeksi kansanedustajaksi Savo-Karjalan vaalipiiristä juuri pidetyissä eduskuntavaaleissa. Viime eduskunnassa ei ollut yhtään rakentajataustaista kansanedustajaa.
Uusi kansanedustaja Matti Semi on töissä YIT-Rakennus Oy:ssä ja toimii sen luottamusmiehenä. Samoin hän on Rakennusliiton valtuuston jäsen. Hän työskenteli aikaisemmin pitkään Varkauden kaupungin teknisenviraston kunnallistekniikan rakennusosastolla.
Rakentaja -lehden haastattelussa ennen vaaleja Matti Semi korosti vahvasti työllisyyden parantamista. Tämä mielipide ei ole vaalikamppailun aikana muuttunut vaan pikemminkin vahvistunut.
Kokeneena järjestöihmisenä ja seitsenlapsisen veljeskatraan jäsenenä Matti Semi on tottunut toimimaan yhteistyössä muiden kanssa. Tässä mielessä kansanedustajan työ on ahkeralle vaikuttajalle mieluinen.
Rakentajien tilaisuuksissa ja kokouksissa Matti on totuttu näkemään rauhallisena, hyvin asioihin perehtyneenä ja uusia ehdotuksia tekevänä vaikuttajana. Hänet valittiin aikaisemmin edustajaksi myös ensi kuun loppupuolella pidettävään Rakennusliiton liittokokoukseen.

Hyviä tuloksia rakentajilla

Muutkin rakentajaehdokkaat tekivät kelvollisen tuloksen ja toivat rakentajienkin kannalta tärkeitä asioita esille vaikka eivät tulleetkaan valituiksi. Matti Semin kanssa samassa vaalipiirissä ehdokkaana ollut putkimies Jani Kolehmainen (ps) keräsi 2447 ääntä, mutta jäi rannalle. Saman vaalipiirin Petteri Tahvanainen (vas.) onnistui saamaan 846 äänestäjän tuen.
Rakentajista eniten ääniä keräsi kuitenkin kirvesmies Kalle Hyötynen (vas.). jolle antoi luottamuksensa 3206 äänestäjää. Sillä irtosi Pirkanmaalla ensimmäisen varamiehen paikka.
Oulun vaalipiirissä kirvesmies Pinja Toivanen sai muhevan 1709 äänen potin.
Kymenlaakossa haminalainen Jarkko Harjumaaskola (sd) keräsi 1401 ääntä, mutta jäi valitsematta. Samassa vaalipiirissä kirvesmies Mikko Ollikainen (vas.) keräsi 142 ääntä. Ano Väisänen (SKP) puolestaan sai 34 ääntä, mutta hävisi puoluetoverilleen Mauri Perälle, joka keräsi 79 ääntä.
Oulussa kirvesmies Veli Paasimaa onnistui keräämään 796 ääntä
Uudellamaalla Mika Tallgren (sd) teki hyvän tuloksen ja keräsi 1013 ääntä. Saman vaalipiirin Jari Jääskeläinen (vas.)päätyi 449 ääneen ja kirvesmies Mikko Merelä (sd.) onnistui vakuuttamaan 437 äänestäjää.
Keski-Suomessa muurari Ari Harlamow sai kasaan 501 ääntä.