Riittääkö rahat energialaskuun?

Rakentaja-lehti 30.9.2022

Poikkeuksellinen energiatalvi kirittää energian säästämistä Suomessa.

– Takka on hyvä lisä huoltovarmuuteen, Harri Heinaro muistuttaa.

Motivan energiatehokkuusyksikön johtavan asiantuntijan Harri Heinaron työpäivät ovat viime aikoina kuluneet tehokkaasti energia-asioiden parissa.

– Suomessa on tehty pitkään energiansäästötyötä, mutta nyt mietitään, voidaanko vielä kiristää pikkuisen. Nyt mietitään myös sähkökatkoihin varautumista. Sitä ei ehkä ole kaikissa kiinteistöissä mietitty loppuun asti, miten kaikki talotekniset järjestelmät käynnistyvät sähkökatkon jälkeen, Heinaro huomauttaa.

Rajusti kohonnut energian hinta voi viedä pienyrityksiä konkurssiin. Velkaisten kuntien kiinteistöjen käyttökustannukset ovat ampaisseet pilviin muutamassa kuukaudessa.

– Miten tämä kerrotaan kiinteistöjen käyttäjille, jotta he käsittävät miksi energiatehokkuuteen liittyvät toimet ovat tässä tilanteessa tärkeitä. Kaikki miettivät oikeita toimenpiteitä ja niiden ajoitusta, Heinaro valottaa työsarkaa.

Motivan rooli on valtion kestävän kehityksen yhtiönä tuottaa tietoa energiansäästöstä kuluttajille, julkisyhteisöille ja yrityksille. Julkisuudessa tämä näkyy esimerkiksi 10. lokakuuta käynnistyvässä  Astetta alemmas -energiansäästökampanjan muodossa.

– Kampanjan ajatus on mitä helppoja toimia kuluttaja voi tehdä sähkön säästämiseen ja kulutusjoustoon liittyen, Heinaro kertoo.

Yritykset ja työyhteisöt ovat myös mukana kampanjassa tekemällä omia energiansäästöratkaisuja ja kertomalla niistä. Mukaan on ilmoittautunut jo lähes 230 yhteistyökumppania. Heinaron mukaan helppojakin säästökohteita on vielä olemassa.

– Osa yrityksistä, kiinteistön omistajista ja kunnista on tehnyt järjestelmällistä työtä energian säästämiseksi. Sen lisäksi löytyy vielä helppoja säästökohteita, kun toimenpiteitä lähdetään perkaamaan entistä tarkemmin. Katsotaan säädöt ja asetukset kohdalleen, minkä jälkeen niitä seurataan jatkuvasti.

Suomalainen energiatuotannon paletti on kohtuullisen hyvin hajautettu, ainoastaan sähkötuotannossa pelätään ensi talvena riittävyysongelmia. Onneksi Olkiluoto 3:n testauksesta on kuultu hyviäkin uutisia.

EU-rahaa energiainvestointeihin

Hallituksen budjettiriihestä ei vielä haastattelua tehdessä ollut tarkempia tietoja mahdollisista energiainvestointien tukitoimista. Suomi on mukana EU:n investointirahaston InvestEU-takausohjelmassa, jonka kautta saadaan pk-yritysten, kotitalouksien ja asunto-osakeyhtiöiden puhtaan teknologian investointeihin 700 miljoonaa euroa.

– Lainatakaus tulee pankkien käyttöön vuonna 2023. Tällä hetkellä on jo haasteena miten huonossa jamassa olevat asunto-osakeyhtiöt tai omakotitalojen omistajat saavat lainaa energiaremonttien toteuttamiseen.

Energiaremontteja voi hankaloittaa osaajapula, joka ulottuu suunnittelijoista laitteiden asentajiin asti.

– Lämpöpumppualalla on osaavista asentajista on pula muun muassa eläköitymisen ja suuren kysynnän takia. Suunnittelijoita kaivataan etenkin pientalopuolelle.

Teksti: Jukka Nissinen Kuva: Antti Kirves