Pari sanaa Hakaniemen mafiasta

Rakentaja-lehti 9.2.2024

Kukaan ei ole voinut välttyä huomaamasta, että julkinen kielenkäyttö on muuttunut jyrkemmäksi viime vuosien aikana.

Näin on, puhutaanpa sitten eduskuntakeskustelusta, sosiaalisesta mediasta tai ihan tavallisesta arjesta – viime mainitussa muutosta on kuitenkin tapahtunut kaikkien vähiten. Otetaan joitain esimerkkejä.

Kansanedustaja nimitteli edellisen hallituksen ministereitä ”säälittäviksi perserei´iksi” – eikä saanut siitä edes nuhteita omalta ryhmältään. Entisaikaan edustajan oma eduskuntaryhmä – puolueesta riippumatta – olisi potkinut edustajan persposket sinisiksi tuollaisen käytöksen johdosta.

Suomen Yrittäjien suurvisiiri Mikael Pentikäinen haukkui ay-liikettä ”Lapuan liikkeen toimintatavoista”, kun AKT saartoi Keitele Groupin tuotteet Teollisuusliiton sopimuskiistan yhteydessä. Oikeudessa Keitele Group kuitenkin määrättiin maksamaan AKT:lle korvauksia oikeudettomasti haetusta turvaamistoimesta. Yrittäjien edusmies siis puolusti yrityksen rikollista toimintaa ja haukkui lain mukaan toimineen ammattiliiton fasistiseksi kansanliikkeeksi.

Rakennusliitto nosti esiin ukrainalaisten sotapakolaisten selkeän riiston verovaroilla rahoitetulla Sulkavuoren puhdistamotyömaalla Tampereella. Kielitaidottomille työntekijöille oli tehty kevytyrittäjän status monimutkaisella veivauksella. Palkaksi kokeneille raudoittajille jäi noin kymmenen euroa tunnissa. Heiltä mm. perittiin yrittäjän eläkemaksua, vaikka palkat eivät ylittäneet YEL-rajaa.

Ukrainalaiset useiden välikäsien kautta työmaalle palkannut betonialan yritys AKR Betoni hakeutui konkurssiin tammikuussa 2024. Aamulehden haastattelussa yrityksen toimitusjohtaja nimitteli Rakennusliittoa ”mafiaksi”. Mitähän ukko näkisi peilistä, jos siihen katsoisi?

”Hakaniemen mafiaa” ovat hokeneet myös monet nykyhallituksen takuumiehet ja iltapäivälehdistön toimittajat. Ilmaisu on arkipäiväistynyt. Ne ilmaisua käyttävät journalistit, jotka edes teeskentelevät olevansa objektiivisia, ulkoistavat itsensä paskanheitosta ”näppärästi” epämääräisellä passiivilla: ”Hakaniemen mafiaksi syytetty…”.

Kun demokratia kaadetaan ja syntyy diktatuuri, oikeistolainen tai vasemmistolainen, ensimmäiseksi vankilaan rahdataan ammattiyhdistysväki. Vapaa ammattiyhdistystoiminta on länsimaisen demokratian merkki. Aidossa demokratiassa työntekijöillä on oikeus järjestäytyä, solmia työehtosopimuksia ja puolustaa jäseniään työnantajien mahdollista mielivaltaa vastaan.

Kun tarpeeksi kauan ja riittävän laajasti sallitaan ammattiyhdistysväen asiaton nimittely, muuttaa se laillisen ja demokratiaan kuuluvan toiminnan, ainakin mielikuvatasolla, rikolliseksi. Se lienee myös tavoite, ainakin osalla nimittelijöistä.

Yksi yhteiskunnallinen instituutio, joka ei juurikaan ole kielenkäyttöään koventanut, on ammattiyhdistysliike. On niitä onneksi sentään joitakin muitakin. Ammattiliittojen johtajat puhuvat edelleen maltillisesti neuvottelujen ja sopimusyhteiskunnan puolesta. Näin sen mielestäni pitää ollakin, sillä ainakaan minä en suostu aivan tällä syömisellä uskomaan, että yhteiskuntaa voi kehittää paskaa heittämällä.

Ps. Jos porvaripoliitikkoja on uskominen, käydään Suomessa lakkoihin ”Hakaniemen liittoherrojen etujen puolustamiseksi”. Onkohan kukaan huomannut, että ihan hiton paljon helpommalla ne ”liittoherrat” itsensä päästäisivät, jos antaisivat vain periksi. Ei ole Hakaniemen etua, on vain suomalaisten palkansaajien edut ja oikeudet, joiden päälle hallitus nyt kuseksii yksissä tuumin.

Kannattaa tutustua ammattiliittojen sääntöihin ja hallintomalliin niin näkee, kuinka päätökset liitoissa syntyvät. Mutta faktoista viis, kun vain saadaan sylkäistä Hakaniemen suuntaan.

Janne Mäkinen

Kirjoittaja on Rakennusliiton viestintäpäällikkö