Tuula Hyötynen

Rakentaja-lehti 25.9.2020

Jäsenpalvelupäällikkö

Tuula, mitä teet työksesi?

– Pidän tiimini kanssa huolta siitä, että jäsenrekisterimme on kunnossa ja jäsenet saavat ajantasaista palvelua. Pidämme yhteyttä jäseniimme myös itse. Emme pelkästään odota, että meille soitetaan tai tullaan käymään aluetoimistolle.

– Jäsen ei ole meille pelkkä nimi tai jäsennumero tietokoneella. Meidän on tunnettava jäsenistömme ja heidän tarpeensa. Jokaisen jäsenen on saatava samat palvelut asuinpaikasta riippumatta.

Milloin liitosta soitetaan ihmisille?

– Meillä oli kampanja, jonka aikana soitettiin juuri liitosta eronneille jäsenille. Halusimme selvittää syitä liitosta lähtemiseen. Se auttaa kehittämään liiton palveluita.

– Soitamme myös juuri liittoon liittyneille uusille jäsenille ja kerromme Rakennusliiton tarjoamista palveluista ja jäseneduista. Otamme yhteyttä parin kuukauden sisällä liittymisestä. Opastamme itse maksavia jäsenmaksun maksamisessa, sillä joskus se on hankalaa.

– Otamme kontaktin kaikkiin rakennusalalle valmistuviin opiskelijoihin, jotka ovat meidän tiedossamme.

Mitä rakennusliittolaiset ovat tykänneet yhteydenotoista?

– 99 prosenttia soitoistamme on otettu positiivisesti vastaan. Yhteydenotot ovat välittämistä.

Työtehtäväsi ovat aika tuoreita?

– Aloitin jäsenpalvelupäällikkönä 3 vuotta sitten. Tulin liittoon töihin loppuvuodesta 2012 jäsenrekisterin hoitajaksi. Silloin ajateltiin, että kukin aluetoimisto hoitaa vain alueensa asioita. Hämeen alueella oli silloin 2 ihmistä jäsenpalveluissa ja me teimme myös työnantajaperinnän seurantaa, joka vei paljon työaikaamme. Pidin sitä vääryytenä, sillä emme ehtineet tehdä jäsenpalvelutyötä tarpeeksi.

– Rakennusliiton jäsenet on palveltava loppuun saakka. Jos emme tiedä jotain asiaa, selvitämme sen ja otamme yhteyttää kysyjään.

Mitä muuta työhösi kuuluu?

– Kehitämme liitolle uusia palveluja. Olen esimerkiksi ollut mukana suunnittelemassa meidän uusia työnvälityspalveluitamme.

– Osallistun luottamusmiesten peruskoulutukseen. Kerron heille jäsenyyteen liittyvistä asioista, kerron työttömyysturvasta ja työnvälityksestä. Luottamusmiehet saavat tietoa ja työkaluja Rakennusliiton viestin viemiseen työmaille.

Millainen työporukka jäsenpalveluissa työskentelee?

– Meillä on erinomainen, yhteen hiileen puhaltava työyhteisö. Jäsenpalvelutiimissä on 19 työntekijää ja hyvä tekemisen meininki.

Mitä uutta on luvassa lähitulevaisuudessa?

– Kehitämme ammatillista koulutusta jäsenistöllemme. Rakennamme liitolle urapalveluita, jotka aloitimme ensiksi työnvälityksellä. Teemme parhaillaan opiskelumateriaalia nettiin.

– Urapalveluiden kehittäminen on lähtenyt saamastamme palautteesta. Jäsenten ja luottamushenkilöiden kanssa käydyistä keskusteluista viriää aina uusia ideoita.

Mikä on työssäsi raskainta?

– Parhaiten muistiin jäänyt kokemus asiakaspalvelusta on täältä Tampereelta. Meidän jäsenemme oli hyvin tuohtunut siitä, että hän oli joutunut odottamaan työttömyyspäivärahojaan pitkään meistä riippumattomista syistä eli TE-toimiston lausunto ei ollut tullut ajallaan. Jäsen lähti ovet paukkuen ja totesi lähtiessään, että lapsille on sanottava: ”Tänäänkään ei sitten syödä”. Se oli pysäyttävä hetki.

– Kyseinen nuori mies oli myöhemmin rauhoituttuaan ymmärtänyt, että syy ei ollut työttömyyskassassa. Seuraavalla viikolla sain anteeksipyyntönä suklaarasian. Meidän jäsenemme ovat todella ihania.

Miten kiteytät työsi yhteen lauseeseen?

– Autan liiton jäsentä saamaan mahdollisimman paljon irti jäsenyydestään.

Teksti ja kuva: Jukka Nissinen