Tiina Nurmi-Kokko

Rakentaja-lehti 24.4.2020

Sosiaalipoliittinen asiantuntija

Tiina, mitä sosiaalisihteeri tekee?

– Suurimman osan työajastani jeesaan liiton jäseniä sosiaalivakuutusasioihin liittyvien juttujen kuten eläke-, työtapaturma-, ammattitauti- ja työkykyasioiden kanssa. Neuvon, mistä saa tukea ja apua. Kierrän myös paljon koulutuksissa ja tilaisuuksissa kertomassa ajankohtaisista asioista liittyen esimerkiksi työympäristöön.

Hoidan myös jäsenten sosiaalivakuutuksiin liittyvät valitusasiat eri muutoksenhakuelimiin, esimerkiksi tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan ja vakuutusoikeuteen.

Istun myös erilaisissa yhteis-eurooppalaisissa konklaaveissa, joissa pyritään vaikuttamaan direktiiveihin ja ohjaukseen niin, että kaikilla rakentajilla ympäri EU:n aluetta olisi parempi olla töissä. Kotimaassa huolehdin siitä, että rakentajien ääni kuuluu SAK:n edunvalvonnassa, joka liittyy esimerkiksi ammattitauti- tai työtapaturmalainsäädäntöön.

Näkyykö koronavirus työssäsi nyt?

– Näkyy. Yritän jakaa tietoa koronan vaikutuksista sekä siitä, mitä tehdä, jos sairastuu tai joutuu jäämään muusta syystä kotiin. Myös YT-neuvotteluin joutuneet ihmiset tarvitsevat tukea. Pyrin myös auttamaan Rakennusalan työttömyyskassaa muiden töiden ohella. Rahoihin en koske, mutta neuvoa voin.

Ihmiset ovat kyselleet paljon siitä, saako töihin mennä ja milloin Kela maksaa tartuntatautipäivärahaa. Mitä jos lapset joutuvat karanteeniin, saako silloin rahaa jostain? Entä sitten, jos ei vaan voi mennä töihin, kun sairastaa. On monia rakennusalan ihmisiä, jotka todella haluaisivat tehdä töitä, mutta se ei ole mahdollista, kun työmaita on mennyt kiinni. Moni asia askarruttaa nyt. Niistä on myös paljon tietoa Rakennusliiton verkkosivuilla ja tietoa lisätään koko ajan.

Kun kriisitilanne on ohi, mitä asiat lainsäädännössämme kaipaisivat mielestäsi päivitystä?

– Sairausvakuutuslaki huomioi huonosti mielenterveysongelmat. Kelan tulkinnat niiden korvattavuudesta ovat tiukentuneet huomattavasti, eikä sairaspäivärahaa makseta. Psykososiaaliset stressitilat pitäisi määritellä lainsäädännössä paremmin korvattavuuden piiriin. On ihan posketon tilanne, että ihminen sairastuu ja on aivan maassa, niin potkitaan lisää.

Toinen asia on se, että työeläkeiän nosto ei toimi rakennusalalla, jossa kuormitus tuki- ja liikuntaelimille on kova. Vain 1–2 rakentajaa saanut varhaisemman, 63-vuotiaille tarkoitetun työuraeläkkeen.

Kolmantena mainitsisin tapaturma- ja ammattitautilain. Raskasta työtä tekevillä kulumia syntyy työn takia, eikä sitä oteta riittävästi huomioon lainsäädännössä. Sitten EU:sta tuli tänä vuonna uusi listaus syöpävaarallisista aineista. Jää nähtäväksi, miten se vaikuttaa ammattitaudeista annettuun lainsäädäntöön. Lisäksi erilaisista nanomateriaaleista ja niiden vaikutuksista ihmisten terveyteen on edelleen aika vähän tietoa. Nanomateriaaleja käytetään rakennusalalla.

Mikä on työsi paras puoli?

– Se, että saan tavata jäseniämme. Tällaiselle yli-ihmisrakkaalle ihmiselle on ihan parasta, kun saa auttaa muita.

Mikä taas on raskainta työssäsi?

– Voimattomuuden tunne silloin, kun jotain ihmistä potkii elämä päähän kaikin mahdollisin tavoin, eikä pysty kunnolla auttamaan. Se tekee vihaiseksi ja tuntuu todella raskaalta.

Miten huolehdit omasta jaksamisestasi?

– Raskas heavy metal, huumorintaju, valtava koira, hyvät kaverit, räiskyvä perhe, kirjat ja tuuli pitävät tasapainoa yllä.

Teksti ja kuva: Johanna Hellsten