Takaisin

Harrastuksen avulla eroon bensiinistä

Rakentaja-lehti 6.11.2020

Bioetanoliautolla voi ajaa kotimaisella polttoaineella.

Lasse Arvila asentaa bioetanolimuunnossarjoja vapaa-ajallaan.

Kouvolan Leca-soratehtaan luottamusmiehellä Lasse Arvilalla on luontoa säästävä harrastus. Hän muuttaa vanhoja bensa-autoja kulkemaan etanolipolttoaineella.  Arvila on ollut aina kiinnostunut pioneerivaiheen teknologiasta.

– Minulla oli 5 vuotta sitten isomoottorinen Suzukin maasturi ja halusin siihen flexifuel-muunnoksen. Kouvolan seudulla ei ollut asentajia, jotka olisivat tehneet muutostöitä.

Arvila otti yhteyttä tamperelaiseen eFlexFuel-laitteita valmistavaan StepOne Techiin ja päätyi itse asentamaan ohjainyksikön ja polttoaineanturin.

– Testailin sitä vuoden verran ja sen jälkeen ryhdyin asentamaan eFlexFuel-laitteita muillekin.

Arvilan maasturi toimi kuin tavallisella bensiinilläkin tankattuna. Kylmäkäynnistyksessäkään ei ollut talvisin mitään ongelmia.

– Siinä on automaattinen rikastustoiminto, joka auttaa kylmäkäynnistyksessä.

Muunnossarjan asentaminen ei myöskään heikennä moottorin tehoja.

– E85:ssä puristuskestävyys on huomattavasti parempi. Vapaasti hengittävässä moottorissa muutostyöt eivät vaikuta paljoakaan, mutta ahdetussa moottorissa tehon lisäys on huomattava. Kilpa-autoissa käytetään usein E85:ttä, koska sillä saadaan enemmän tehoa.

Arvilalle itselleen tärkein peruste E85-polttoaineeseen siirtymiselle ovat polttoaineen kotimaisuusaste ja ympäristöystävällisyys. Suomessa polttoaine-etanoli tehdään elintarviketeollisuuden jätteistä. Päätökseen vaikuttivat myös edullisemmat polttoainekustannukset ja hieman tehokkaampi moottori.

Alkuvuoden 2020 aikana bensiinin hinta oli niin alhainen, joten varsinaisia säästöjä ei syntynyt, mutta normaalisti säästöä tulee. Tulevaisuudessa fossiilisten polttoaineiden verotus kiristyy, mikä parantaa etanolimuunnossarjan kannattavuutta.

– E85:tä löytyy aika mukavasti ympäri Suomea. Tankkauspisteitä on yli 130. Muutossarjan ansiosta autoon voi tankata myös tavallista bensaa ihan missä suhteessa hyvänsä. Polttoainelinjan anturi mittaa automaattisesti etanolimäärän ja säätää polttoaineensyöttöä.

Asennustöitä harrastuspohjalta

Muutossarjan hinta asennettuna on noin 500–600 euroa. Säädettävät ohjainyksiköt ovat kalliimpia ja lähinnä virityskäyttöön ahdettuihin autoihin. Autolle on tehtävä muutoskatsastus asennuksen jälkeen.

– Minulla on sopimus paikallisen katsastuskonttorin kanssa 60 euron hintaisesta katsastuskäynnistä. Katsastuksen jälkeen voi hakea valtiolta 200 euron muuntotukea.

Muuntotukea saa ennen 1.1.2007 käyttöönotettuihin autoihin. Tukipäätös on voimassa ainakin ensi vuonna.

– On ollut puhetta, että vuosimallirajaa nostettaisiin vuoteen 2009, Arvila ennakoi lakimuutosta.

Ranskassa muutostyöt sallitaan myös uusiin autoihin.

– Muualla etanolia tuotetaan maissista ja muista viljelykasveista. Se ei ole yhtä ympäristöystävällistä kuin suomalainen polttoaine-etanoli.

Arvila aikoo pitää muunnossarjojen asennukset harrastuksenaan. Leca-soratehtaan vuorotyörytmi mahdollistaa muutostöiden tekemisen arkipäivisin.

– Asennuksen tekeminen on niin nopeata, että sen voi tehdä milloin vain. Se vaatii keskimäärin 2–3 tuntia.

Arvilan pajalla on käynyt reilut 50 autoa muunnossarjan asennuksessa. Auto on helppo palauttaa tavalliseksi bensa-autoksi tarvittaessa laitteisto purkamalla.

Jotkut asiakkaat ovat yllättyneet siitä, että kulutuslukemat nousivat muutostyön jälkeen, vaikka asiasta oli ollut puhetta ennen asennusta.

– Jos auto on kuluttanut bensaa 6 litraa satasella, se voi viedä asennuksen jälkeen E85:ttä 8 litraa satasella. Se voi herättää alkuun hämmennystä.

Arvilalla on moottoripyörä, johon on tarkoitus asentaa muunnossarja, mutta siihen ei ole vielä löytynyt aikaa.

– Bioetanolipäivityksen voi tehdä myös venemoottoreihin ja vesiskoottereihin. Esimerkiksi Pariisissa lakaisukoneet on muutettu etanolipolttoaineelle.

Teksti ja kuva: Jukka Nissinen