Hyvä sää kruunasi kesäpäivät

Rakentaja-lehti 20.6.2024

Rakennusliiton kesäpäivälauantaille osui mukavan aurinkoinen hetki.

Frenckellin aukiolle riitti yleisöä koko lauantaipäivän ajaksi.

– Rakennusliiton 100-vuotisjuhlissa tunnelma nousee portaattomasti ja hissittömästi kohti korkeuksia, Frenckellin aukion päivätapahtuman juontaja Simo Frangén sanoitti tilaisuuden tunnelmaa Tampereella lauantaina 8. kesäkuuta.

Frenckellin aukio toimi kesäpäivien keskuksena, jossa jaettiin kaupunkisuunnistuskartat rastitehtäviä varten. Särkänniemi-rannekkeiden jakopaikalla oli myös mahdollista nauttia ilmaiseksi Tapolan makkaroista, kahvista, pillimehusta ja seurata muun muassa Veskun & Ollin, Hevisauruksen, Sirkus Saarnin sekä Jenni Mustajärven esityksiä.

– Minulle ei voisi olla mieluisampaa tehtävää kuin avata Rakennusliiton juhlakesäpäivät kotikaupungissani Tampereella, liiton puheenjohtaja Kimmo Palonen toivotti rakentajat tervetulleeksi kansanjuhlaan.

Kesäpäiviin osallistui 3 500 rakennusliittolaista ja heidän perheenjäsentään.

– Rakennusliiton jäsenten työllisyys on nyt historiallisen huonolla tasolla. Toiveemme kohtuuhintaisen asuntotuotannon lisäämisestä tai saneerausavustusten käyttöönotosta kaikuvat kuuroille korville. Hallitusta ei tunnu pätkääkään kiinnostavan alan yritysten ja työntekijöiden surkea tilanne.

Palosen mukaan 45 prosenttia rakentamiseen sijoitetuista julkisista varoista palautuu verotuloina valtiolle. Kun seuraava nousukausi alkaa, kasvukeskuksissa tarvitaan vuokra-asuntoja tai talouden elpyminen katkeaa työvoimapulaan.

– Tarpeellisia infra- ja korjausrakennushankkeita kannattaisi käynnistää nyt, kun kapasiteettia löytyisi.

Työttömyysturvan heikennykset osuvat nyt erityisesti rakentajiin. Palonen käytti esimerkkinä asfalttialaa, jossa tehdään vuodenaikojen takia kausiluonteista työtä.

– Kun työttömyysturvaa leikataan 2 työttömyyskuukauden jälkeen ja työssäoloehto ei täyty seuraavan levityskauden aikana, tarkoittaa se seuraavan työttömyysjakson alussa 20 prosentin leikkausta työttömyyspäivärahaan.

Palonen pelkääkin, että hallituksen puuttuminen työmarkkinapolitiikkaan vie vähäisenkin kiinnostuksen asfalttialalla työskentelyyn. Huonosta työllisyystilanteesta huolimatta Rakennusliitto on osallistunut kaikkiin SAK:n työtaistelutoimiin

– Rakennusliitto ei valinnut lakkoilun ajankohtaa, vaan sen tekin Orvon hallitus ja työnantajaliitot. Lakkoilemme silloin kun asiat sitä vaativat, ei koskaan turhanpäiten.

Palosen mukaan tulevissa tes-neuvotteluissa työnantajia vastassa on aikaisempaa tiiviimpi ammattiliittojen rintama. Rakennusliiton talous on hyvässä kunnossa ja kestää hyvin työtaistelut.

– No niin, nyt rupee riittään, Kummelista tuttu Ylen toimittaja Mauno Ahonen keskeytti Palosen työmarkkinasynkistelyt.

Ahonen epäili kesäpäivien pitopaikan valikoituneen Palosen mahdollisimman lyhyen työmatkan takia. Palosen mukaan valinnalla oli muitakin syitä, kuten kaupungin kauneus. Ahonen ja Palonen jankkasivat myös Popedan uuden laulusolistin valinnasta, mutta Heikki Silvennoista ei voitu kelpuuttaa, koska tämä oli Pate Mustajärveäkin vanhempi.

Teksti: Jukka Nissinen Kuvat: Kimmo Brandt