Joensuun palvelupiste

Rakentaja-lehti 4.11.2021

Joensuun liikekeskusta on keskittynyt viime vuosina pienemmälle alueelle.

Pohjois-Karjalan työmailla odotetaan jäsenmaksualennuksen jälkeistä ryntäystä Rakennusliittoon.

– Rakentamisen tahti on ollut viitisen vuotta kohtuullisen hyvä. Rakentajat ovat saaneet täällä hyvin töitä, aluetoimitsija Matti Leinonen toteaa.

– Työmailla käydessä entiset kollegat kertovat, että kaikki kynnelle kykenevät rakentajat ovat nyt töissä, aluetoimitsija Lauri Kinnunen komppaa.

Yksi syy rakentamisintoon on vuonna 2018 toteutettu Itä-Suomen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen siirto Savonlinnasta Joensuuhun.

– Se toi liki 1 000 uutta opiskelijaa ja heidän opettajansa tänne, Leinonen kertoo maan sisäisestä muuttoliikkeestä.

Leinosen mukaan Savonlinnasta on purettu vuoden loppuun mennessä 700 kerros- ja rivitaloasuntoa tarpeettomana.

Lauri Kinnunen on siirtynyt Rakennusliike Joen Talo Oy:n kirvesmiehen ja luottamushenkilön tehtävistä aluetoimitsijaksi elokuun puolivälissä rakkaudesta lajiin ja työn haasteiden perässä. Joensuun osasto 027:n aktiivi halusi kokeilla liiton hommia.

– Olen ollut mukana liiton nuorisotoiminnassa ja valtuustossa. Olen myös kiertänyt oppilaitoksia entisen toimitsijan, Arto Laatikaisen kanssa, Kinnunen valottaa pohjustustaan toimitsijan pestiin.

Kävijämäärät Joensuun toimistolla ovat pienentyneet muutenkin kuin aukiolojen vähentymisen takia.

– Jostain syystä jäsenillämme on nykyään korkeampi kynnys ilmoittaa työmaan epäkohdista ja ongelmista. Ne kärsitään mieluummin omissa nahoissa kuin pyydetään toimitsijaa paikalle, Leinonen toteaa.

– Nuorempi rakentajapolvi ei välttämättä tiedä oikeuksiaan, Kinnunen jatkaa.

Toimistolle voi tulla tapaamaan toimitsijoita aukioloaikojen ulkopuolella, kunhan varmistaa tilanteen puhelinsoitolla.

Kinnusen mukaan eniten epätietoisuutta on työvaatteiden kustantamisesta, loma-aikojen palkoista ja lomautusajoista

– Hyvin usein työnantajat ottavat myös itse yhteyttä ja kysyvät neuvoa.

Leinonen lisää listaan työmaiden sosiaalitilat.

– Villeillä yrityksillä myös sosiaalitilat ovat villejä.

Jäsenmaksu laskee, lupaukset on lunastettava

Matti Leinonen on ollut Rakennusliitossa töissä 21 vuotta. Ensin Kuopiossa, viimeiset 6 vuotta Joensuun toimistolla jälkeen.

– Se on kolmannes eletystä elämästä.

Kokenut urakkatimpuri haluaisi lisätä työkaupan tekoa.

– Oikeiden urakoiden teko on harvinaista. Oikeassa urakassa työmäärä lasketaan ja tehty työ mitataan.

Leinonen opettaa mielellään urakanlaskennan ilosanomaa. Pohjoisella palvelualueella lokakuussa on urakanlaskentakurssit Kuopiossa ja Oulussa.

– Jos haluaa nostaa ansiotasoaan, urakka on lähes ainoa tapa tehdä se, Leinonen muistuttaa.

Kinnusen mukaan työnantajapuolella on sekä osaamattomuutta urakan määrittelyssä että pelkoa siitä, että rakentaja tienaa liikaa tekemästään työstä.

Uusi kiinteä jäsenmaksu tuo uutta kipinää jäsenhankintaan.

– Työmailla on puhuttu, että liittoon liitytään, kun jäsenmaksu on kohtuullinen. Vuoden alussa heillä on näytön paikka lupauksen suhteen, Leinonen ja Kinnunen napauttavat yhteen ääneen.

Teksti ja kuvat: Jukka Nissinen

Valtakunta-juttusarjassa Rakentaja matkaa läpi Suomen vieraillen liiton palvelupisteissä.