Rakentamisen määrä tippuu 1990 -laman lukuihin

Rakentamisen määrä on jatkanut ja jatkaa vähenemistään edelleen. Rakennusteollisuus RT ennakoi uudessa suhdannekatsauksessaan, että rakentaminen pysyy vielä ensi vuodenkin miinuksella.

Talonrakennustöitä arvioidaan aloitettavan kuluvana vuonna yhteensä 31 miljoonan kuutiometrin edestä eli 6 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Taso on alempi kuin vuoden 2009 taantumassa. Ensi vuoden aloitusmäärien odotetaan pysyvän suurin piirtein ennallaan.

”Kokonaisuutena näin alhaisella tasolla on viimeksi oltu suuren laman jälkimainingeissa vuonna 1998”, Rakennusteollisuus RT:n hallituksen puheenjohtaja, Ruduksen toimitusjohtaja Lauri Kivekäs sanoo.

Tilastokeskuksen rakennus- ja asuntotuotantotilaston ennakkotietojen mukaan rakennuslupien määrä romahti elokuussa peräti 20,4 prosenttia. Lupia myönnettiin vuoden 2013 elokuussa yhteensä 2,1 miljoonalle kuutiometrille. Tämä tarkoittaa, että rakennusalalla on luvassa töitä aiempaa vähemmän.

Asuinrakennuksille myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni 28,5 prosenttia. Muulle kuin asuinrakentamiselle myönnettyjen lupakuutioiden määrä väheni 14,9 prosenttia vuoden 2012 elokuusta.

Uudisrakentamisen volyymi väheni Tilastokeskuksen mukaan kahdeksan prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Ensi vuonna asuntojen aloitusmääriin ei odoteta suuria muutoksia.

Valtion tukema asuntotuotanto jää 7 000 asuntoon tänä vuonna. Hallituksen kehys- ja budjettiriihessä päätettiin maaliskuussa lisätoimista, joilla normaalien vuokra-asuntojen tuotantoa pyritään lisäämään. Keväästä alkaen ovat olleet voimassa mm. käynnistysavustukset Helsingin seudulle sekä omavastuukoron lasku yhteen prosenttiin.

Parhaillaan valmistellaan myös 20 vuoden korkotukimallin käyttöönottoa. Sen tulisi tapahtua ensi vuonna.

Talonrakentamisen pohjatöiden väheneminen painaa myös infran rakentamista selvästi miinukselle. Myöskään uusia väylähankkeita ei ole juuri lähtenyt liikkeelle. Maa- ja vesirakennusinvestoinnit ovat edellisen kerran olleet näin vähäisiä vuonna 1996.¨