Euroopan rakennustyömaat muuttuneet kaksijakoisiksi

Euroopan rakennus- ja puutyöntyöväen liitto (EFBWW) kiinnittää huomiota turvallisiin ja tervellisiin työpaikkoihin käynnissä olevan Euroopan työturvallisuus- ja terveysviikon aikana.

Rakennusalan työmarkkinat ovat muuttuneet Euroopan liiton mukaan kaksijakoisiksi.  Kasvava määrä rakentajista on siirtotyöläisiä. He joutuvat tekemään työtä harmaan talouden piirissä. Heitä käytetään hyväksi maksamalla alempaa palkkaa ja tinkimällä sosiaaliturvasta. Sen lisäksi he jäävät usein ilman perustason terveyspalveluja ja turvallisuusedellytyksiä.

Euroopan rakentajat ja puutyöntekijät haluavat herättää eurooppalaiset ja kansalliset lainsäätäjät puuttumaan välittömästi työturvallisuus- ja terveyskysymyksiin. Ne kuuluvat EFBWW:n mukaan yleisinä oikeuksina kaikille riippumatta kansallisuudesta tai työsuhteen laadusta.

Euroopan työturvallisuus- ja terveysviikkoa vietetään parhaillaan. Kampanjaviikko päättyy ensi perjantaina.

EFBWW turvallisuus- ja terveyskampanja 2013_juliste_A4