Päivi Poutasesta Rakennusliiton vastaava lakimies

Päivi Poutanen on nimitetty Rakennusliiton vastaavaksi lakimieheksi ja johtoryhmän jäseneksi. Poutanen on aiemmin työskennellyt liiton lakimiehenä oikeusosastolla vuodesta 2009 asti. Tätä ennen hän auskultoi käräjäoikeudessa.

Poutanen aloittaa uudessaan pestissään kiinnostavana ajankohtana.

– Odotettavissa on, että hallitusohjelman työelämää koskevat leikkaukset ja talouden suhdanne pitää lakiosaston syksyllä kiireisenä, hän arvioi.

Poutasella on pitkä kokemus rakennusalaan liittyvistä väännöistä. Vuosiin mahtuu paljon hyviä muistoja.

– Kiinnostavinta ja mukavinta Rakennusliitossa työskentelyssä on se, että työtehtävät ovat monipuolisia ulottuen lainvalmistelutyön taustaryhmistä yksittäisten riita- ja rikosjuttujen tuomioistuinistuntoihin. Vaikka työssä saa selvitellä ja tutkia, niin kysymyksiin liittyy aina jokin ihmiskontakti ja konkreettinen työelämän ongelma, Poutanen listaa työnsä hyviä puolia vuosien aikana.

– Kaikista parhainta työssä on, kun saa jollekin työntekijälle syystä tai toisesta merkityksellisen asian ratkeamaan parhain päin, Poutanen jatkaa.

Poutasen perheeseen kuuluu puoliso ja 4 lasta.

– Jos vapaa-aikanani en ole potkimassa kiviä futiskentän laidalla, niin pidän avantouinnista, liikunnasta sekä vanhojen design huonekalujen ja valaisimien keräämisestä, hän kertoo.

Päivi Poutanen seuraa työssään Jyrki Ojasta, josta tuli vuoden 2023 liittokokouksessa Rakennusliiton varapuheenjohtaja.

Teksti ja kuva: Johanna Hellsten