Lentoemännät, rakentajat ja monet kansanedustajat pitäisivät työvoiman tulon valvonnassa

Vasemmistopuolueita edustaneet kansanedustajat, rakentajat ja lentoemännät ovat vahvasti sitä mieltä, että Suomen on pidettävä työvoiman maahanmuutto valvonnassa. Rakentajien järjestämässä tilaisuudessa Helsingin Kansalaistorilla ei herunut ymmärrystä sille, että työvoiman saatavuusharkinta poistettaisiin.
–Kaikissa EU – ja Eta –maissa Ruotsia lukuun ottamatta on saatavuusharkinta jollain tapaa olemassa. Ei ole mitään järkevää syytä, miksi Suomen se pitäisi poistaa, sitä ei ole EU tai mikään muukaan elin vaatimassa, sanoi kansanedustaja Joona Räsänen (sd) tilaisuudessa.

Kansanedustaja Joona Räsänen (sd) ottaisi mieluummin oppia Kanadasta kuin Ruotsista saatavuusharkinnassa.

Kansanedustajat Juhana Vartinen (kok.) ja Anna Kontula (vas.) ovat tehneet yhdessä esityksen, jonka mukaan Suomen rajat tulisi avata täysin myös Euroopan ulkopuoliselle työvoimalle. Räsänen kuuluu eduskunnan hallintovaliokuntaan, joka antaa esityksestä lausunnon ennen kuin se tulee suuren salin käsittelyyn.

Kansanedustaja Jari Myllykoski (vas) korosti, ettei Suomi ole valmis luopumaan työvoiman saatavuusharkinnasta.

–Voitte olla varmoja, etteivät eduskunnassa suinkaan kaikki kannata tätä esitystä, lupasi myös kansanedustaja Jari Myllykoski (vas.) rakentajien tilaisuudessa. Hänen mukaansa suomalainen yhteiskunta ei ole valmis vapauttamaan työvoiman tuontia täydellisesti.

Myllykoski otti esimerkiksi sen, että Suomessa maksetaan törkeitä alipalkkoja EU:n sisältä tulleille työntekijöille. –Oikeuslaitos on ottanut sen kannan, ettei se ole työsyrjintää. Perusteluna on se, että siinä syrjitään esim. kaikkia puolalaisia tasapuolisesti, ei ketään yksittäisesti.

Kansanedustaja Joona Räsänen korosti, että Suomen täytyy pitää kaikissa tilanteissa työvoiman maahanmuutto hallinnassa. Hän ottaisi mielellään maahan muutossa esimerkkiä vaikka Kanadasta, jonka katsotaan hoitaneen asian hyvin.

–Mutta myös siellä on saatavuusharkinta ja muita työkaluja viranomaisten käytössä. Ei sielläkään maahanmuutto ole vapaata. Rakennusliiton puheenjohtajan Matti Harjuniemen mukaan työvoiman saantia tai työllistymistä ei kannata lähteä ratkaisemaan yhtä osaa säätämällä. Hänen mukaansa meillä tulee työvoimapalvelujen ja koulutuksen osalta valtavia mullistuksia aivan lähiaikoina.

Annika Häggmanin mukaan saatavuusharkinta on auttanut matkustamohenkilökuntaa kamppailussa työpaikoistaan.

Tilaisuudessa lentoemäntiä ja stuertteja edustaneen Annika Häggmanin mukaan saatavuusharkinta on toiminut ja taannut kotimaisille työntekijöille työpaikkoja. –Finnair on halunnut ulkoistaa matkustamohenkilökuntaa aasialaisille firmoille ja työntekijöille. Tässä me olemme voineet vedota saatavuusharkintaan ja säästää ainakin joitain työpaikkoja. Tosin palkkoja on kyllä laskettu.